Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Letecký mechanik pro letadlové agregáty | |
Platnost standardu: | Od 5.2.2019 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 21.10.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění oprav obnovujících celkový resurs letadel
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Diagnostikování poruch letadlových systémů před předáním letadel k letu, zjišťování příčin závad a určování způsobu jejich odstranění
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Demontáž, opravy, seřízení a montáž letadlových agregátů
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění pravidelných servisních činností v oblasti letecké techniky
|
4 | ||||||||||||||||||||||||
Vedení příslušné technické a provozní dokumentace v oblasti letecké techniky
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonávání pracovních činností této profesní kvalifikace je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP - https://www.nsp.cz/jednotka-prace/letecky-mechanik-pro-leta#zdravotni-zpusobilost).
Letecký mechanik pro letadlové agregáty zajišťuje montáže letadlových agregátů kromě elektrovybavení a rádiovybavení. Odstraňuje případné závady letadlových agregátů letadel včetně seřizování a provádění funkčních zkoušek.
Specifikace podmínek ověřování některých kriterií:
Provádění oprav obnovujících celkový resurs letadel
a, b - technická dokumentace letadla
Diagnostikování poruch letadlových systémů před předáním letadel k letu, zjišťování příčin závad a určování způsobu jejich odstranění
a, b - např. ukazatel palivoměru, ovládač podvozku, hlásič požáru, ukazatel tlaku
Demontáž, opravy, seřízení a montáž letadlových agregátů
a, b, c, d, e - např. ventilátor, čerpadlo, světlomet, svítilna
Provádění pravidelných servisních činností v oblasti letecké techniky
b - např: kolo příďové, kolo hlavní, brzda
Vedení příslušné technické a provozní dokumentace v oblasti letecké techniky
b - technická /provozní dokumentace
Autorizovaná osoba může k ověření kompetencí při zkoušce dle tohoto standardu vybrat některou z těchto následujících činností:
- montáž letadlových agregátů
- výměna vadných letadlových agregátů letadel včetně seřizování a provádění funkčních zkoušek
- provádění diagnostiky letadlových agregátů
Letadlovým celkem pro tuto profesní kvalifikaci jsou míněny letadlové agregáty mezi něž patří:
- olejový agregát
- filtr odmrazovací kapaliny
- ukazatel teploty
- regulátor tlaku paliva
- brzda
- kolo příďové
- chladič oleje
- kolo hlavní
- rychloměr
- svítilna
- světlomet
- zatáčkoměr
- ukazatel otáček
- vysílač teploty hlav válců
- ukazatel palivoměru
- ukazatel polohy klapek
- ukazatel polohy podvozku
- pracovní válec klapek
- pracovní válec podvozku
- ovladač podvozku
- ovládač klapek
- palivový filtr
- ovládací skříňka
- ukazatel tlaku
- hlášič požáru
- vysílač polohy
- regulátor tlaku vzduchu
- stěrač
- ventilátor
- olejový filtr
- gyrokompas
- směrový setrvačník
- tlakoměr plnění motoru
- nastřikovací čerpadlo
Výběr letadlových celků a rozsah činností ke zkoušce zvolených autorizovanou osobou musí být takový, aby se ověřily všechny kompetence a kritéria ve standardu v celkové době trvání zkoušky. Autorizovaná osoba může typy letadel měnit podle změn letadlového parku.
Autorizovaná osoba si na pomoc ke zkoušce může přizvat potřebný počet pomocných pracovníků (např. mechanika).
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oborech vzdělání letecký mechanik nebo strojírenství a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti letecké výroby nebo údržby, nebo ve funkci učitele odborných předmětů v oboru vzdělání letecký mechanik.
- Vyšší odborné vzdělání se zaměřením na strojírenství a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti letecké výroby nebo údržby, nebo ve funkci učitele odborných předmětů v oboru vzdělání letecký mechanik.
- Vysokoškolské vzdělání se zaměřením na strojírenství a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti letecké výroby nebo údržby, nebo ve funkci učitele odborných předmětů v oboru vzdělání letecký mechanik.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o udělení autorizace naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- letecká hala (hangár)
- letadlo krátkého nebo středního doletu z těchto typů letadel např. L-200 Morava, L-410/420, Antonov An-2, Airbus, ATR, Boing, apod.
- technická dokumentace letadla krátkého nebo středního doletu jehož části budou předmětem zkoušky
- technická dokumentace letadlových agregátů (filtr odmrazovací kapaliny, ukazatel teploty, regulátor tlaku paliva, brzda, kolo příďové, chladič oleje, kolo hlavní, rychloměr, svítilna, světlomet, zatáčkoměr, ukazatel otáček, vysílač teploty hlav válců, ukazatel palivoměru, ukazatel polohy klapek, ukazatel polohy podvozku, pracovní válec klapek, pracovní válec podvozku, ovladač podvozku, ovládač klapek, palivový filtr, ovládací skříňka, ukazatel tlaku, hlášič požáru, vysílač polohy, regulátor tlaku vzduchu, stěrač, ventilátor, olejový filtr, gyrokompas, směrový setrvačník, tlakoměr plnění motoru, nastřikovací čerpadlo apod.)
- přístroje, nástroje a nářadí používaná k diagnostice a seřízení letadlových agregátů podle předpisu vydaného Úřadem pro civilní letectví (JAR 66)
- díly, součásti a materiál k provedení seřízení a oprav letadlových agregátů jehož části budou předmětem zkoušky podle předpisu vydaného Úřadem pro civilní letectví (JAR 66)
- tiskopisy, či jejich knižní podoba, používané k záznamům provedených úkonů
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 20 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 12 až 16 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro strojírenství, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Aircraft Industries, a. s.
Jihostroj, a. s.