Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Platnost standardu: | Od 29.6.2015 do 11.4.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 11.2.2022 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Obsluha kancelářských programů a personálního informačního systému
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnocování a rozbor efektivnosti a návratnosti všech druhů investic, vyhodnocování vývoje v oblasti nákladovosti, rentability, produktivity a finančních ukazatelů podle standardních účetních výkazů
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analyzování vývoje nákladů a jeho vlivu na všechny části obchodních a finančních plánů
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Předkládání návrhů opatření ke zlepšení finanční situace společnosti
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zjišťování nákladovosti jednotlivých technologií, výrobních postupů, činností apod.
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrola dodržování cenových limitů a pravidel pro stanovování cen
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrola dodržování platebních podmínek ze strany odběratelů a dodržování obchodních podmínek ze strany podporovaných dodavatelů
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
V rámci zkoušky na pozici Analytik provozu velkoobchodu se autorizovaná osoba zaměří na praktické činnosti a teoretické poznatky, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré uvedené úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky).
Podstatnou částí hodnocení je prověření znalostí uchazeče na pozici Analytika provozu velkoobchodu a kontrola znalosti a gramotnosti práce na PC při přípravě a zpracování poskytnutých dat za využití kancelářského balíčku. Základním požadavkem jsou softwarové znalosti při sestavování databází, grafů, statistik prodejů či obratů, databáze odběratelů a dodavatelů, členění výše nákladů firmy a členění statistik za využití personálního informačního systému firmy. Pro splnění některých úkolů uvedených v kritériích hodnocení je potřeba poskytnout uchazeči firemní podklady, které jsou součástí materiálních a technických předpokladů pro provedení zkoušky. Z hlediska správnosti a kontroly vypracování úkolů obdrží uchazeč podklady a materiály při samotné zkoušce, kde je také následně vypracuje a popíše jednotlivé výstupy autorizované osobě.
Seznam úkolů:
1) Uchazeč sestaví nákladové křivky za dané časové období - výběr typologie nákladů je stanoven na rozhodnutí autorizované osoby. Úkolem uchazeče bude tyto náklady zpracovat, graficky vyjádřit a v neposlední řadě i vyhodnotit.
2) Uchazeč vytvoří časové vývojové křivky cen zvolené komodity (ze strany autorizované osoby) - uchazeč na základě poskytnutých dat ze strany autorizované osoby zpracuje vývojovou křivku zvolené komodity zboží, kterou velkoobchod odebírá. Volená komodita by měla patřit k nejvíce obrátkovému zboží velkoobchodu.
3) Uchazeč sestaví přehled inventurního soupisu majetku firmy na základě poskytnutých dat, včetně nákladů na provoz těchto zařízení (údržba, opravy, náplně aj). Uchazeč tato data zpracuje a vyhodnotí nejméně efektivní majetek firmy, který se pokusí svým návrhem nahradit - např. nákup nového zařízení s vyhodnocením výše investice a doby návratnosti této investice.
4) Uchazeč sestaví návrhy možných variant dodavatelů služeb či zboží k možnému využití ve velkoobchodu - uchazeč zhodnotí současné dodavatele velkoobchodu a pokusí se navrhnout možné alternativy dodavatelů, kteří zajistí snížení provozních či režijních nákladů velkoobchodu.
5) Uchazeč vytvoří přehlednou tabulku dodavatelů dovážející zboží do velkoobchodu dle stanoveného množství (obratu) a zhodnotí vysoce obrátkové zboží a zboží s minimální obrátkou u zvolené komodity - návrh na vyřazení dodavatele a zvýšení efektivity.
6) Uchazeč vytvoří dle poskytnutých dat částečnou databázi odběratelů v rozsahu dle požadavku autorizované osoby na základě výše odběrů, způsobu úhrady za zboží a dle výše vyplacených zpětných bonusů. Z těchto dat bude vytvořena také trendová křivka zobrazující působení sezonních výkyvů nákupů.
7) Uchazeč vytvoří rozbor vozového parku, pokud velkoobchod má vlastní logistiku. Zhodnotí výše jednotlivých rozvozů a četnost závozů a stanoví návrhy na efektivnější logistiku s cílem minimalizovat náklady na dopravu.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Středoškolské vzdělání v oblasti ekonomiky a managementu a alespoň 7 let odborné praxe na uvedené či obdobné pracovní pozici, z toho minálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vyšší odborné vzdělání v oblasti ekonomiky podniku a managementu a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti styku se zákazníky nebo při poskytování prodejních a poprodejních služeb, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vysokoškolské vzdělání v oblasti ekonomie či ekonomiky podniku a alespoň 5 let odborné praxe na uvedené či obdobné pracovní pozici, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Výpočetní technika vybavená operačním systémem, personálním informačním systémem, dále kancelářský balíček s tabulkovým, editačním a prezentačním programem. Musí být zajištěno připojení k internetu. Pro ověření znalostí uchazeče a splnění zadaných úkolů podle standardu musí být pro uchazeče k dispozici: podklady objemů dodávek od dodavatelů a odběrů vychystaného zboží odběratelům za dané období včetně uvedení zpětných bonusů za odebrané zboží - pokud je zavedeno; dále informace o trasách logistických cest zásobování, včetně skladby vozového parku velkoobchodu, tabulka fluktuace zaměstnanců firmy + struktura a počet zaměstnanců z personálního informačního systému, odkaz na výroční zprávy firmy, tabulka nákladovosti velkoobchodu, vybraná technická specifikace majetku firmy, tabulka aplikovaných marží ve velkoobchodu a v neposlední řadě údaje o skladovaných výrobcích dle jednotlivých komodit.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 15 až 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 4 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.