Hodnoticí standard

Autorizující orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu
Skupina oborů: Obchod
Platnost standardu: Od 29.6.2015 do 11.4.2022
Možnosti zkoušky: Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 11.2.2022 lze zkoušet podle nového standardu.
Kvalifikační úroveň: 5

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Obsluha kancelářských programů a personálního informačního systému

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat nejpoužívanější balíčky kancelářského SW s přihlédnutím na možné využití při finanční analýze podniku Ústní ověření
b Popsat základní typy informačních systémů podniku, vysvětlit smysl informačních systémů a jejich význam ve firmě a jejich důležitost pro finanční analýzu podniku Ústní ověření
c Popsat důležitost personálního informačního systému a stanovit základní informace, které lze získat Ústní ověření
d Vytvořit segmentaci pracovníků firmy dle dosaženého vzdělání a výše mzdy za využití personálního informačního systému Praktické předvedení
e Sestavit přehled o fluktuaci zaměstnanců (za zvolené období) za využití personálního informačního systému Praktické předvedení
f Vyjmenovat, které z běžně používaných programů kancelářských balíčků jsou vhodné pro vytváření finančních statistik, analýz a reportů Ústní ověření
g Vytvořit v textovém editoru kopii části textu dle předloženého naformátovaného vzoru Praktické předvedení
h Vytvořit v tabulkovém procesoru na základě poskytnutých údajů tři různé typy grafů s úplným popiskem, požadovaným ohraničením a formátováním Praktické předvedení
i Vytvořit v tabulkovém procesoru na základě poskytnutých údajů tabulku, která bude zachycovat meziroční indexové změny dané veličiny, její kumulativní nárůst, a to vše za použití tzv. vzorců - tedy automatického výpočtu veličiny po dosazení hodnot Praktické předvedení
j Převést výstupy ze dvou výše uvedených kritérií hodnocení do přenosného tiskového formátu (angl. zkr. PDF) Praktické předvedení
k Vytvořit soubor PDF z předcházejícího kritéria a odeslat za využití poštovního klienta na uvedenou adresu Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Vyhodnocování a rozbor efektivnosti a návratnosti všech druhů investic, vyhodnocování vývoje v oblasti nákladovosti, rentability, produktivity a finančních ukazatelů podle standardních účetních výkazů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Jmenovat základní druhy investic z hlediska podniku a stanovit způsob výpočtu efektivnosti a návratnosti dané investice na příkladu Praktické předvedení a ústní ověření
b Popsat základní druhy možných nákladů ve velkoobchodu Ústní ověření
c Sestavit nákladovou křivku za jednotlivé období na základě dostupných dat - např. nákladová křivka spotřeby energií, nákladů na autodopravu, mzdové náklady a stanovit predikci možného vývoje v budoucnu Praktické předvedení
d Stanovit základní oblasti pro možnou úsporu nákladů (režijních, provozních) ve firmě na základě zpracované nákladové křivky Ústní ověření
e Popsat základní pojmy z účetních materiálů pro možnou analýzu: výsledovka, cash-flow, rozvaha Ústní ověření
f Zhodnotit výši příjmů a výdajů za sledované období z výročních zpráv Praktické předvedení
g Zhodnotit hospodářský výsledek dle veřejně dostupných výročních zpráv firmy za zvolené období Praktické předvedení
h Vypočítat produktivitu práce dle daného pracoviště v závislosti na současném počtu zaměstnanců a obratu prodejů firmy za dané období Praktické předvedení
i Vytvořit grafickým znázorněním vývojovou křivku cen komodity (kategorie) výrobku za zvolené období Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Analyzování vývoje nákladů a jeho vlivu na všechny části obchodních a finančních plánů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjmenovat provozní a režijní náklady firmy a sestavit přehled sestupnosti jednotlivých položek majetku dle jejich náročnosti na náklady Praktické předvedení a ústní ověření
b Sestavit na základě vybraných inventurních soupisů majetku nákladovost jednotlivých zařízení ve vlastnictví firmy a porovnat výši pravidelně vložených nákladů do majetku s alternativou nové investice, včetně zhodnocení doby návratnost Praktické předvedení
Je třeba splnit obě kritéria.
5

Předkládání návrhů opatření ke zlepšení finanční situace společnosti

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Stanovit možné alternativy a způsoby investování a definovat základní přínosy zvolených možností Praktické předvedení
b Stanovit základní hodnoticí kritéria výběru dodavatele zboží či služeb Praktické předvedení
c Stanovit postupy optimálního výběrového řízení na dodavatele zboží či služeb Praktické předvedení
d Sestavit návrh na obměnu vybraného dodavatele zboží čí služeb a navržení nového dodavatele, včetně zhodnocení jednotlivých výhod pro firmu s cílem snížit náklady Praktické předvedení a ústní ověření
e Stanovit na základě Paretova pravidla poměr obratu zboží v poměru 80/20 a stanovit návrh optimalizace skladovaného zboží pro zvýšení celkových tržeb Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Zjišťování nákladovosti jednotlivých technologií, výrobních postupů, činností apod.

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyhodnotit nákladovou náročnost vybraných zařízení firmy dle přiložené technické specifikace Praktické předvedení a ústní ověření
b Navrhnout novou investici na pořízení nového majetku firmy, včetně výpočtu návratnosti investice a přínosu pro velkoobchod Praktické předvedení
c Sestavit databázi vozového parku a způsobu logistiky zboží ke konečnému zákazníkovi a zhodnotit optimální strukturu vozidel s cílem minimalizace nákladů Praktické předvedení a ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Kontrola dodržování cenových limitů a pravidel pro stanovování cen

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Provést výpočet prodejní ceny zboží z velkoobchodu vůči odběrateli za poskytnutí nákupní ceny od dodavatele, tabulky marží a výše DPH Praktické předvedení
b Vysvětlit pojem obchodní marže Ústní ověření
c Stanovit průměrnou marži velkoobchodu z dostupných dat Praktické předvedení a ústní ověření
d Popsat hlavní cíl optimální cenové politiky firmy Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Kontrola dodržování platebních podmínek ze strany odběratelů a dodržování obchodních podmínek ze strany podporovaných dodavatelů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vysvětlit výhody plateb na fakturu (bankovním převodem) a plateb v hotovosti pro dodavatele a odběratele Ústní ověření
b Zhodnotit dobu splatnosti dodávek (faktur) ze strany velkoobchodu pro zajištění likvidity podniku Praktické předvedení a ústní ověření
c Vytvořit základní přehled poplatků ze strany bankovních institucí při zadávání a přijímání plateb na účet - zdroj informací z výpisu banky Praktické předvedení a ústní ověření
d Zhodnotit soupis podporovaných dodavatelů dle zvolené komodity na základě výše odběrů za dané období a navrhnout optimalizaci databáze dodavatelů Praktické předvedení a ústní ověření
e Vyčíslit výši bonusů na dané odběratele dle výše obratů za kvartální období a zjistit výši slev při platbě v hotovosti ze strany odběratelů (pokud je podporováno) Praktické předvedení
f Sestavit stručnou databázi odběratelů dle výše odběrů (za využití běžného kancelářského softwarového balíčku), dle způsobu úhrady za zboží a dle výše stanovených zpětných bonusů Praktické předvedení
g Vytvořit přehlednou statistiku (za využití grafů a tabulek) z poskytnutných dat pro zhodnocení prodejů dle jednotlivých zákazníků (objem odběrů u podporovaných zákazníků, celkový obrat za dané období a sezónní trendovou křivku prodejů) Praktické předvedení
Je třeba splnit všechna kritéria.
5

Pokyny k realizaci zkoušky

Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.

Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.

V rámci zkoušky na pozici Analytik provozu velkoobchodu se autorizovaná osoba zaměří na praktické činnosti a teoretické poznatky, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré uvedené úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky).

Podstatnou částí hodnocení je prověření znalostí uchazeče na pozici Analytika provozu velkoobchodu a kontrola znalosti a gramotnosti práce na PC při přípravě a zpracování poskytnutých dat za využití kancelářského balíčku. Základním požadavkem jsou softwarové znalosti při sestavování databází, grafů, statistik prodejů či obratů, databáze odběratelů a dodavatelů, členění výše nákladů firmy a členění statistik za využití personálního informačního systému firmy. Pro splnění některých úkolů uvedených v kritériích hodnocení je potřeba poskytnout uchazeči firemní podklady, které jsou součástí materiálních a technických předpokladů pro provedení zkoušky. Z hlediska správnosti a kontroly vypracování úkolů obdrží uchazeč podklady a materiály při samotné zkoušce, kde je také následně vypracuje a popíše jednotlivé výstupy autorizované osobě.

Seznam úkolů:

1) Uchazeč sestaví nákladové křivky za dané časové období - výběr typologie nákladů je stanoven na rozhodnutí autorizované osoby. Úkolem uchazeče bude tyto náklady zpracovat, graficky vyjádřit a v neposlední řadě i vyhodnotit.

2) Uchazeč vytvoří časové vývojové křivky cen zvolené komodity (ze strany autorizované osoby) - uchazeč na základě poskytnutých dat ze strany autorizované osoby zpracuje vývojovou křivku zvolené komodity zboží, kterou velkoobchod odebírá. Volená komodita by měla patřit k nejvíce obrátkovému zboží velkoobchodu.

3) Uchazeč sestaví přehled inventurního soupisu majetku firmy na základě poskytnutých dat, včetně nákladů na provoz těchto zařízení (údržba, opravy, náplně aj). Uchazeč tato data zpracuje a vyhodnotí nejméně efektivní majetek firmy, který se pokusí svým návrhem nahradit - např. nákup nového zařízení s vyhodnocením výše investice a doby návratnosti této investice.

4) Uchazeč sestaví návrhy možných variant dodavatelů služeb či zboží k možnému využití ve velkoobchodu - uchazeč zhodnotí současné dodavatele velkoobchodu a pokusí se navrhnout možné alternativy dodavatelů, kteří zajistí snížení provozních či režijních nákladů velkoobchodu.

5) Uchazeč vytvoří přehlednou tabulku dodavatelů dovážející zboží do velkoobchodu dle stanoveného množství (obratu) a zhodnotí vysoce obrátkové zboží a zboží s minimální obrátkou u zvolené komodity - návrh na vyřazení dodavatele a zvýšení efektivity.

6) Uchazeč vytvoří dle poskytnutých dat částečnou databázi odběratelů v rozsahu dle požadavku autorizované osoby na základě výše odběrů, způsobu úhrady za zboží a dle výše vyplacených zpětných bonusů. Z těchto dat bude vytvořena také trendová křivka zobrazující působení sezonních výkyvů nákupů.

7) Uchazeč vytvoří rozbor vozového parku, pokud velkoobchod má vlastní logistiku. Zhodnotí výše jednotlivých rozvozů a četnost závozů a stanoví návrhy na efektivnější logistiku s cílem minimalizovat náklady na dopravu.

 

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:

 

  1. Středoškolské vzdělání v oblasti ekonomiky a managementu a alespoň 7 let odborné praxe na uvedené či obdobné pracovní pozici, z toho minálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
  2. Vyšší odborné vzdělání v oblasti ekonomiky podniku a managementu a alespoň 5 let odborné praxe v oblasti styku se zákazníky nebo při poskytování prodejních a poprodejních služeb, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
  3. Vysokoškolské vzdělání v oblasti ekonomie či ekonomiky podniku a alespoň 5 let odborné praxe na uvedené či obdobné pracovní pozici, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.

 

Další požadavky:

  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
  • Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).

 

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.

 

Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

Výpočetní technika vybavená operačním systémem, personálním informačním systémem, dále kancelářský balíček s tabulkovým, editačním a prezentačním programem. Musí být zajištěno připojení k internetu. Pro ověření znalostí uchazeče a splnění zadaných úkolů podle standardu musí být pro uchazeče k dispozici: podklady objemů dodávek od dodavatelů a odběrů vychystaného zboží odběratelům za dané období včetně uvedení zpětných bonusů za odebrané zboží - pokud je zavedeno; dále informace o trasách logistických cest zásobování, včetně skladby vozového parku velkoobchodu, tabulka fluktuace zaměstnanců firmy + struktura a počet zaměstnanců z personálního informačního systému, odkaz na výroční zprávy firmy, tabulka nákladovosti velkoobchodu, vybraná technická specifikace majetku firmy, tabulka aplikovaných marží ve velkoobchodu a v neposlední řadě údaje o skladovaných výrobcích dle jednotlivých komodit.

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí zajistit, aby pracoviště byla uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro realizaci zkoušky z hlediska BOZP odpovídaly bezpečnostním požadavkům a hygienickým limitům na pracovní prostředí a pracoviště.

 

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.

Doba přípravy na zkoušku

Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 15 až 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 4 až 6 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.

 

Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:

Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.

Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.

PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.