Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Tělesná kultura, tělovýchova a sport | |
Povolání: | Instruktor dětského plavání | |
Platnost standardu: | Od 6.1.2023 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v somatickém a psychomotorickém vývoji dítěte
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v pedagogice a didaktice pro potřeby instruktora dětského plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Hodnocení plavecké úrovně
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Nácvik základních plaveckých dovedností
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Vysvětlení a předvedení technik plavání pro potřeby instruktorů dětského plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Nácvik plaveckých způsobů pro potřeby instruktorů dětského plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Hodnocení plaveckých způsobů a korekce při nesprávném předvedení instruktorem dětského plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Sestavení vhodného pohybového programu ve vodě s ohledem na věk dětí
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Komunikace s rodiči a jejich didaktické vzdělávání v oblasti plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Zajištění bezpečnosti a prevence úrazů na plavecké výuce
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce
Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – https://www.nsp.cz/jednotka-prace/instruktor-detskeho-plava#zdravotni-zpusobilost)
Profesní kvalifikace je určena pro věkové rozmezí dětí od 1 měsíce do 6 let.
Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky.
Uchazeč si s sebou přinese ke zkoušce plavky, případně neopren a obuv na bazén.
2. Průběh zkoušky
Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.
Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky podle zákona č. 179/2006 Sb., a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizovaná osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.
Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k provedení zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnoticím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).
Zkouška se koná v českém jazyce.
Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování profesních kvalifikací:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo možné vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů.
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Týká se kompetencí: Orientace v somatickém a psychomotorickém vývoji dítěte; Orientace v pedagogice a didaktice pro potřeby instruktorů plavání; Zajištění bezpečnosti a prevence úrazů na plavecké výuce kritérium d).
Kompetence Sestavení vhodného pohybového programu ve vodě s ohledem na věk dětí, všechna kritéria:
Uchazeč sestaví a zašle e-mailem 7 dní před zkouškou rámcové plány pro pohybový program ve vodě v délce trvání 10 lekcí. Plány u zkoušky obhájí.
Autorizovaná osoba specifikuje minimálně 21 dní před zkouškou: věk dítěte/dětí, plavecké podmínky, velikost skupiny a pokročilost dítěte/dětí („začíná“ nebo „kontinuálně pokračuje“).
Plán bude obsahovat: hlavní cíl pohybového programu ve vodě pro celý kurz; postupné cíle v oblasti plaveckých dovedností dětí a didaktických dovedností rodičů; stručný obsah jednotlivých lekcí; rozdělené na úvodní, hlavní a závěrečnou část + poznámky k realizaci včetně organizace + volba a využití metod + volba a využití pomůcek + zajištění bezpečnosti.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritéria a) až g)
Uchazeč sestaví a přinese ke zkoušce rámcový plán lekce pro pohybový program ve vodě v délce trvání 15 nebo 30 minut podle zadání. Podle připraveného plánu odučí lekci.
Autorizovaná osoba specifikuje minimálně 21 dní před zkouškou: věk dítěte/dětí, plavecké podmínky, velikost skupiny a pokročilost dítěte/dětí („začíná“ nebo „kontinuálně pokračuje“).
Plán bude obsahovat: hlavní cíl pohybového programu ve vodě pro danou lekci; stručný obsah lekce; rozdělený na úvodní, hlavní a závěrečnou část + poznámky k realizaci včetně organizace + volba a využití metod + volba a využití pomůcek + zajištění bezpečnosti.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritérium a)
Uchazeč sestaví a přinese ke zkoušce rámcové plány pro plaveckou výuku v délce trvání 10 nebo 20 lekcí nebo 6 měsíců. Plány u zkoušky obhájí.
Autorizovaná osoba specifikuje minimálně 21 dní před zkouškou délku kurzu, věk dítěte, plaveckou úroveň dětí a velikost skupiny.
Plán bude obsahovat: hlavní cíl plavecké výuky pro celý kurz, postupné cíle plavecké výuky (je-li to vhodné), stručný obsah jednotlivých lekcí, rozdělení na úvodní, hlavní a závěrečnou část + poznámky k realizaci včetně organizace + volba a využití metod + volba a využití pomůcek + zajištění bezpečnosti; kontrolní cvičení pro sledování postupu v pohybovém učení.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritérium b)
Uchazeč sestaví a přinese ke zkoušce rámcové plány pro plaveckou výuku v délce trvání 10 nebo 20 lekcí nebo 6 měsíců. Plány u zkoušky obhájí.
Autorizovaná osoba specifikuje minimálně 21 dní před zkouškou délku kurzu, věk dítěte, plaveckou úroveň dětí a velikost skupiny.
Plán bude obsahovat: hlavní cíl plavecké výuky pro celý kurz, postupné cíle plavecké výuky (je-li to vhodné), stručný obsah jednotlivých lekcí, rozdělení na úvodní, hlavní a závěrečnou část + poznámky k realizaci včetně organizace + volba a využití metod + volba a využití pomůcek + zajištění bezpečnosti; kontrolní cvičení pro sledování postupu v pohybovém učení.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritéria d), e), f)
Uchazeč předvede hlavní část lekce formou skupinového vedení v prostředí vhodného bazénu.
Předvede vhodné úchopy, polohování dítěte, nácvik základních plaveckých dovedností.
Prokáže vedení rodiče v úchopech, polohování dítěte a nácviku základních plaveckých dovedností.
Skupinou rozumíme minimálně 3‒5 dětí.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritéria c), g)
Uchazeč předvede hlavní část lekce formou skupinového vedení v prostředí vhodného bazénu.
Předvede nácvik základních plaveckých dovedností a základů záběrových pohybů.
Prokáže vedení rodiče v nácviku základních plaveckých dovedností a základech záběrových pohybů.
Skupinou rozumíme minimálně 5 dětí.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritérium b)
Podmínky, tj. věková charakteristika dítěte/dětí, plavecká úroveň dítěte/dětí, počet dětí ve skupině, místo výkonu a plavecké pomůcky budou sděleny uchazeči nejméně 60 minut před zkouškou. Písemnou přípravu v rozsahu nejméně 1 str. formátu papíru A4 předloží uchazeč ke kontrole. Pokud v přípravě budou plánovány činnosti ohrožující bezpečnost, nebude uchazeči dovoleno realizovat vedení lekce, kritérium nesplnil.
Kompetence Komunikace s rodiči a jejich didaktické vzdělávání v oblasti plavání, kritérium e)
Pomůcku a účel využití určí autorizovaná osoba.
Kompetence Zajištění bezpečnosti a prevence úrazů na plavecké výuce, kritérium b)
Autorizovaná osoba vybere 3 prvky ze speciální plavecké průpravy z možných: sebezáchranné vznášení, šlapání vody, plavání pod hladinou na nádech, způsoby zanoření z hladiny včetně fyzikálních a fyziologických poznámek k tématu, pády a skoky do vody.
Kompetence Zajištění bezpečnosti a prevence úrazů na plavecké výuce, kritérium e)
Uchazeč předvede základní postupy a neodkladnou resuscitaci podle BLC (Basic Life Support) České resuscitační rady podle aktuálních doporučení: primární zástavy dechu (tonutí, dušení) u dětí a dospělých u vybraných křečových stavů (epilepsie, hyperventilace), polohování u poranění hlavy, břicha a končetin a v rámci protišokových opatření a dále předvede některou základní stabilizační techniku při poranění páteře ve vodě (např. dlaha pažemi).
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby je oprávněný předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou odbornou způsobilost a výsledek zapisuje do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky.
Výsledné hodnocení pro danou odbornou způsobilost musí znít:
„splnil“, nebo
„nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé odborné způsobilosti.
Výsledné hodnocení zkoušky zní buď:
„vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny odborné způsobilosti, nebo
„nevyhověl“, pokud uchazeč některou odbornou způsobilost nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí autorizovaná osoba vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze dvou členů. Všichni členové komise musí být přítomni u zkoušky po celou dobu trvání zkoušky.
Zkoušející je povinen provádět ověřování odborných způsobilostí při zkoušce přesně podle všech ustanovení tohoto hodnoticího standardu.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
Střední vzdělání s maturitní zkouškou a osvědčení o absolvování akreditovaného kurzu MŠMT Instruktor kojeneckého a batolecího plavání nebo Instruktor dětského plavání dle zákona č. 435/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nebo jiný doklad o odborné kvalifikaci pro příslušnou pracovní činnost vydaný zařízením akreditovaným podle zvláštních právních předpisů nebo zařízením akreditovaným MŠMT a osvědčení o kvalifikaci učitel (cvičitel) plavání I. nebo II. třídy a nejméně 5 let odborné instruktorské praxe v oblasti dětského plavání a zároveň úspěšné absolvování kurzu první pomoci v rozsahu minimálně 20 vyučovacích hodin.
Vyšší odborné vzdělání zaměřené na tělesnou kulturu, tělovýchovu a sport a osvědčení o absolvování rekvalifikačního kurzu akreditovaného MŠMT zaměřeného na kojenecké a batolecí plavání a plavání pro děti předškolního věku nebo dětského plavání a nejméně 5 let odborné instruktorské praxe v oblasti dětského plavání.
Vysokoškolské vzdělání bakalářského nebo magisterského stupně tělovýchovného směru a osvědčení o absolvování rekvalifikačního kurzu akreditovaného MŠMT zaměřeného na kojenecké a batolecí plavání a plavání pro děti předškolního věku nebo dětského plavání a nejméně 5 let odborné instruktorské praxe v oblasti dětského plavání.
Profesní kvalifikace 74-011-M Instruktor/instruktorka dětského plavání + střední vzdělání s maturitní zkouškou a nejméně 5 let odborné instruktorské praxe v oblasti dětského plavání.
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost a praxi v povolání autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti a praxe v povolání v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.
Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, www.msmt.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
vhodná vana a bazény, ve kterých je možné přizpůsobit teplotu vody věku a potřebám dětí; bazén s rozměry minimálně 15 x 6 m umožňující výuku formou plavání dětí s rodiči a proměnlivou hloubkou ‒ dětem do výše prsou a dospělým do výše pasu
zkušební místnost pro písemné a ústní ověřování
plavecké pomůcky po 5 kusech (plavecké desky různého tvaru a velikosti, plavecké nudle, plavecké osmičky, pomůcky plovoucí po hladině, k vynášení ze dna, pro orientaci pod hladinou, hračky)
maketa (panenka) pro demonstraci úchopů
model pro záchranu tonoucích
resuscitační fantom
resuscitační fantom dětský
lékárnička vybavená dle aktuální legislativy
skupina klientů (rodiče a děti) v minimálním počtu 2-5 osob
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda).
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 30 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s požadavky BOZP a PO a s právy a povinnostmi uchazeče v rámci zkoušky dle zákona č. 179/2006 Sb.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 12 až 15 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Celková doba trvání písemné části zkoušky jednoho uchazeče je 90 minut.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro osobní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Asociace bazénů a saun ČR
Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy
Vodní záchranná služba Českého červeného kříže, z. s.