Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Tělesná kultura, tělovýchova a sport | |
Povolání: | Instruktor dětského plavání | |
Platnost standardu: | Od 6.1.2023 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v somatickém a psychomotorickém vývoji dítěte
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v pedagogice a didaktice pro potřeby instruktora dětského plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Hodnocení plavecké úrovně
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Nácvik základních plaveckých dovedností
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Vysvětlení a předvedení technik plavání pro potřeby instruktorů dětského plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Nácvik plaveckých způsobů pro potřeby instruktorů dětského plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Hodnocení plaveckých způsobů a korekce při nesprávném předvedení instruktorem dětského plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Sestavení vhodného pohybového programu ve vodě s ohledem na věk dětí
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání
|
5 | |||||||||||||||||||||||||||
Komunikace s rodiči a jejich didaktické vzdělávání v oblasti plavání
|
4 | |||||||||||||||||||||||||||
Zajištění bezpečnosti a prevence úrazů na plavecké výuce
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce
Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky je vyžadována a prokazuje se lékařským potvrzením (odkaz na povolání v NSP – https://www.nsp.cz/jednotka-prace/instruktor-detskeho-plava#zdravotni-zpusobilost)
Profesní kvalifikace je určena pro věkové rozmezí dětí od 1 měsíce do 6 let.
Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky.
Uchazeč si s sebou přinese ke zkoušce plavky, případně neopren a obuv na bazén.
2. Průběh zkoušky
Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.
Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky podle zákona č. 179/2006 Sb., a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizovaná osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.
Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k provedení zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnoticím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).
Zkouška se koná v českém jazyce.
Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.
Pravidla pro aplikaci testů jako způsobu ověřování profesních kvalifikací:
Soubor otázek pro testy stanovuje autorizovaná osoba podle požadavků hodnoticího standardu. Musí přitom splňovat následující pravidla:
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo možné vytvářet dostatečné počty různě sestavených testů.
B. Při každé zkoušce musí být ověřeny všechny kompetence kvalifikačního standardu. To znamená, že v případě, kdy se některé kompetence nebo kritéria ověřují pomocí testů, musí být splněny následující podmínky:
B1. Pro celkový soubor otázek, z něhož se generují jednotlivé testy:
Pro každé kritérium existuje několik otázek.
B2. Pro jednotlivé vygenerované testy:
Každý uchazeč má ve svém testu pro každé kritérium (u něhož je test způsobem ověření a v návaznosti na pokyn o tom, která kritéria je třeba u zkoušky splnit) alespoň jednu otázku.
B3. Pro úspěšné splnění požadavků testu:
Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek.
Týká se kompetencí: Orientace v somatickém a psychomotorickém vývoji dítěte; Orientace v pedagogice a didaktice pro potřeby instruktorů plavání; Zajištění bezpečnosti a prevence úrazů na plavecké výuce kritérium d).
Kompetence Sestavení vhodného pohybového programu ve vodě s ohledem na věk dětí, všechna kritéria:
Uchazeč sestaví a zašle e-mailem 7 dní před zkouškou rámcové plány pro pohybový program ve vodě v délce trvání 10 lekcí. Plány u zkoušky obhájí.
Autorizovaná osoba specifikuje minimálně 21 dní před zkouškou: věk dítěte/dětí, plavecké podmínky, velikost skupiny a pokročilost dítěte/dětí („začíná“ nebo „kontinuálně pokračuje“).
Plán bude obsahovat: hlavní cíl pohybového programu ve vodě pro celý kurz; postupné cíle v oblasti plaveckých dovedností dětí a didaktických dovedností rodičů; stručný obsah jednotlivých lekcí; rozdělené na úvodní, hlavní a závěrečnou část + poznámky k realizaci včetně organizace + volba a využití metod + volba a využití pomůcek + zajištění bezpečnosti.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritéria a) až g)
Uchazeč sestaví a přinese ke zkoušce rámcový plán lekce pro pohybový program ve vodě v délce trvání 15 nebo 30 minut podle zadání. Podle připraveného plánu odučí lekci.
Autorizovaná osoba specifikuje minimálně 21 dní před zkouškou: věk dítěte/dětí, plavecké podmínky, velikost skupiny a pokročilost dítěte/dětí („začíná“ nebo „kontinuálně pokračuje“).
Plán bude obsahovat: hlavní cíl pohybového programu ve vodě pro danou lekci; stručný obsah lekce; rozdělený na úvodní, hlavní a závěrečnou část + poznámky k realizaci včetně organizace + volba a využití metod + volba a využití pomůcek + zajištění bezpečnosti.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritérium a)
Uchazeč sestaví a přinese ke zkoušce rámcové plány pro plaveckou výuku v délce trvání 10 nebo 20 lekcí nebo 6 měsíců. Plány u zkoušky obhájí.
Autorizovaná osoba specifikuje minimálně 21 dní před zkouškou délku kurzu, věk dítěte, plaveckou úroveň dětí a velikost skupiny.
Plán bude obsahovat: hlavní cíl plavecké výuky pro celý kurz, postupné cíle plavecké výuky (je-li to vhodné), stručný obsah jednotlivých lekcí, rozdělení na úvodní, hlavní a závěrečnou část + poznámky k realizaci včetně organizace + volba a využití metod + volba a využití pomůcek + zajištění bezpečnosti; kontrolní cvičení pro sledování postupu v pohybovém učení.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritérium b)
Uchazeč sestaví a přinese ke zkoušce rámcové plány pro plaveckou výuku v délce trvání 10 nebo 20 lekcí nebo 6 měsíců. Plány u zkoušky obhájí.
Autorizovaná osoba specifikuje minimálně 21 dní před zkouškou délku kurzu, věk dítěte, plaveckou úroveň dětí a velikost skupiny.
Plán bude obsahovat: hlavní cíl plavecké výuky pro celý kurz, postupné cíle plavecké výuky (je-li to vhodné), stručný obsah jednotlivých lekcí, rozdělení na úvodní, hlavní a závěrečnou část + poznámky k realizaci včetně organizace + volba a využití metod + volba a využití pomůcek + zajištění bezpečnosti; kontrolní cvičení pro sledování postupu v pohybovém učení.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritéria d), e), f)
Uchazeč předvede hlavní část lekce formou skupinového vedení v prostředí vhodného bazénu.
Předvede vhodné úchopy, polohování dítěte, nácvik základních plaveckých dovedností.
Prokáže vedení rodiče v úchopech, polohování dítěte a nácviku základních plaveckých dovedností.
Skupinou rozumíme minimálně 3‒5 dětí.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritéria c), g)
Uchazeč předvede hlavní část lekce formou skupinového vedení v prostředí vhodného bazénu.
Předvede nácvik základních plaveckých dovedností a základů záběrových pohybů.
Prokáže vedení rodiče v nácviku základních plaveckých dovedností a základech záběrových pohybů.
Skupinou rozumíme minimálně 5 dětí.
Kompetence Vedení lekcí pohybového učení ve vodě v dětském plavání, kritérium b)
Podmínky, tj. věková charakteristika dítěte/dětí, plavecká úroveň dítěte/dětí, počet dětí ve skupině, místo výkonu a plavecké pomůcky budou sděleny uchazeči nejméně 60 minut před zkouškou. Písemnou přípravu v rozsahu nejméně 1 str. formátu papíru A4 předloží uchazeč ke kontrole. Pokud v přípravě budou plánovány činnosti ohrožující bezpečnost, nebude uchazeči dovoleno realizovat vedení lekce, kritérium nesplnil.
Kompetence Komunikace s rodiči a jejich didaktické vzdělávání v oblasti plavání, kritérium e)
Pomůcku a účel využití určí autorizovaná osoba.
Kompetence Zajištění bezpečnosti a prevence úrazů na plavecké výuce, kritérium b)
Autorizovaná osoba vybere 3 prvky ze speciální plavecké průpravy z možných: sebezáchranné vznášení, šlapání vody, plavání pod hladinou na nádech, způsoby zanoření z hladiny včetně fyzikálních a fyziologických poznámek k tématu, pády a skoky do vody.
Kompetence Zajištění bezpečnosti a prevence úrazů na plavecké výuce, kritérium e)
Uchazeč předvede základní postupy a neodkladnou resuscitaci podle BLC (Basic Life Support) České resuscitační rady podle aktuálních doporučení: primární zástavy dechu (tonutí, dušení) u dětí a dospělých u vybraných křečových stavů (epilepsie, hyperventilace), polohování u poranění hlavy, břicha a končetin a v rámci protišokových opatření a dále předvede některou základní stabilizační techniku při poranění páteře ve vodě (např. dlaha pažemi).
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby je oprávněný předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro osobní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Asociace bazénů a saun ČR
Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy
Vodní záchranná služba Českého červeného kříže, z. s.