Orientace v bezpečnostní politice
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit pojem bezpečnost a ochrana obyvatel (odpovědné složky, standardy)
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Vysvětlit pojem bezpečnostní politika firmy
|
Písemné a ústní ověření
|
c |
Popsat oblast ochrana (security) – ochrana osob, ochrana majetku a ochrana informací
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Popsat oblast bezpečnost (safety) – BOZP a PO, prevence závažných havárií a technologická bezpečnost
|
Písemné a ústní ověření
|
e |
Charakterizovat podstatu administrativní, informační, technické, fyzické a personální bezpečnosti
|
Písemné a ústní ověření
|
f |
Vysvětlit postavení a úlohu bezpečnostního managementu – odpovědnost – kontinuita business plánu
|
Písemné a ústní ověření
|
g |
Popsat úlohu vnitřního auditu, controllingu a reportingu z hlediska ochrany osob a majetku
|
Písemné a ústní ověření
|
h |
Charakterizovat legislativní rámec ČR a EU, bezpečnostní standardy a požadavky, zásady a normy (evropské normy, české státní normy, ISO normy)
|
Písemné a ústní ověření
|
i |
Stručně popsat bezpečnostní strategie – bezpečnostní studie a analýzy, bezpečnostní projekt, bezpečnostní program, bezpečnostní systémy a kroky, bezpečnostní dokumentace
|
Písemné a ústní ověření
|
j |
Vysvětlit postavení a úlohu bezpečnostních složek státu, státní samosprávy, soukromých bezpečnostních služeb – specifikovat úkoly a omezení v rámci legislativního rámce
|
Písemné a ústní ověření
|
k |
Vysvětlit pojmy trestný čin, správní delikt, přestupek
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Koncipování bezpečnostní politiky v obchodě a službách
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Specifikovat realizaci a aplikaci bezpečnostní politiky v obchodních společnostech v souladu s legislativou, normami a bezpečnostními standardy
|
Písemné ověření
|
b |
Specifikovat pojmy ochrana (safety) a bezpečnost (security) v obchodě a službách v různě velkých provozovnách
|
Písemné ověření
|
c |
Optimalizovat a implementovat systém dodržování bezpečnostních zásad
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Charakterizovat zásadu priorit a nadřazenosti (ústavní zákon, zákon, zákonná opatření senátu, nařízení vlády, vyhlášky ústředních správních orgánů)
|
Písemné ověření
|
e |
Charakterizovat zásadu souladu a subsidiarity v organizaci
|
Písemné ověření
|
f |
Popsat proces optimalizace bezpečnostních opatření a nákladů (poměr rizik, škod a dostatečných nákladů)
|
Písemné ověření
|
g |
Navrhnout systém správy a údržby elektronického a mechanického zabezpečení (ochrana areálu, objektů, majetku, zboží, aj.)
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
h |
Popsat tvorbu bezpečnostních projektů a opatření, tvorbu provozních řádů, bezpečnostních směrnic, manuálů a postupů, včetně řešení mimořádných událostí a krizového řízení
|
Písemné ověření
|
i |
Zdůvodnit zavedení systému ochrany informací a řízení informační bezpečnosti v souladu se zák. č.101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů v platném znění a ISO 27001 – ISMS a vysvětlit odlišnost od zákona na ochranu utajovaných informací
|
Písemné ověření
|
j |
Charakterizovat opatření na ochranu firemních zájmů
|
Písemné ověření
|
k |
Popsat rozdíly zásad ochrany majetku ve vztahu k jeho vlastnictví – odpovědnost, způsoby řešení a hlášení - krádeže, škody, škodné události, odlišnost vnější a vnitřní kriminalita (vnitropodniková) aj.
|
Písemné a ústní ověření
|
l |
Charakterizovat vnitropodnikové zásady prevence ‒ kriminality, protipožární ochrany, odvracení krizových situací a mimořádných událostí
|
Písemné a ústní ověření
|
m |
Popsat zásady a podstatu vnitřní personální, informační, administrativní a fyzické bezpečnosti v obchodě a službách
|
Písemné a ústní ověření
|
n |
Vysvětlit podstatu aplikace bezpečnostních norem, standardů, zásad a specifických požadavků při přípravě a tvorbě smluv, interních směrnic, pokynů a manuálů
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Spolupráce s bezpečnostními složkami, orgány státní správy, samosprávy a dalšími subjekty
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Charakterizovat zásady součinnosti a spolupráce s ostatními bezpečnostními složkami, jejich práva a povinnosti
|
Ústní ověření
|
b |
Charakterizovat způsoby součinnosti s jednotkami hasičského záchranného sboru, záchranné služby, integrovaného záchranného systému (zásady komunikace a spolupráce, práva a povinnosti)
|
Ústní ověření
|
c |
Charakterizovat způsoby spolupráce s orgány činnými v trestním řízení a orgány působícími ve správním řízení (specifika trestního a správního řízení, specifika trestního a správního řízení, práva a povinnosti účastníků řízení, předávání podkladů a informací)
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Charakterizovat zásady spolupráce na prevenci a preventivních opatřeních (prevence proti krádežím a kriminalitě, prevence proti vniknutí či napadení, prevence proti haváriím, předcházení mimořádných událostí aj.)
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat podstatu mechanismu vnější kontroly (ze strany orgánů státní správy a samosprávy ‒ inspektorát práce, cizinecká policie, Úřad pro ochranu osobních údajů, živnostenský úřad, inspektorát na ochranu životního prostředí aj.) ‒ práva, povinnosti, způsob spolupráce a zásady předávání relevantních podkladů a informací
|
Písemné a ústní ověření
|
f |
Vysvětlit mechanismy způsoby spolupráce v rámci komerční bezpečnosti ‒ smluvní ostraha majetku a osob, komerční detektivní služby, vlastní ochrana majetku a informací, komerční zpravodajství ‒ zásady předávání materiálů, podkladů a informací, nakládání a archivace
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v požární ochraně a bezpečnosti ochrany a zdraví při práci
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Uvést a stručně charakterizovat technické a mechanické systémy a prostředky požární ochrany (elektrické požární systémy, hlásiče, hasicí přístroje, hydranty, protipožární dveře a zábrany; znalost nasazení a použití)
|
Ústní ověření
|
b |
Charakterizovat obsah požárních poplachových směrnic (únikové a evakuační trasy, protipožární hlídky – odpovědné osoby a kontakty, postupy a způsoby hlášení, rozmístění hasicích přístrojů, hydrantů)
|
Ústní ověření
|
c |
Uvést specifika v nákupních a obchodních centrech (uskladnění hořlavých a nebezpečných látek, riziková místa, silné – slabé stránky, havarijní a poruchová služba, spolupráce zaměstnanců, soukromé bezpečnostní služby a dalších osob, aj.)
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat činnosti po vzniku požáru – rozdíly uvnitř a vně obchodního centra (nákladová zóna/sklad/parking)
|
Ústní ověření
|
e |
Charakterizovat zásady hlášení, likvidace, odpovědnosti a součinnost Integrovaného záchranného systému, Hasičského záchranného sboru, plynařů
|
Písemné a ústní ověření
|
f |
Stručně charakterizovat rizika související s ochranou zdraví při práci včetně specifikace a rozdílů ve vztahu k zaměstnancům obchodu, soukromé bezpečnostní služby a osob dalších smluvních partnerů souvisejících s výkonem jejich pracovní činnosti
|
Ústní ověření
|
g |
Orientovat se v možnostech využití příslušných základních ochranných pomůcek a zásad
|
Ústní ověření
|
h |
Popsat zásady vedení a uložení dokumentace BOZP a PO (odpovědnost, místo uložení)
|
Písemné a ústní ověření
|
i |
Popsat postup při pracovním úrazu (práva, povinnosti, první pomoc, ošetření, hlášení, dokumentace)
|
Písemné a ústní ověření
|
j |
Vyjmenovat zásady pro poskytnutí první pomoci
|
Písemné ověření
|
k |
Uvést a stručně charakterizovat technické a mechanické systémy a prostředky požární ochrany (elektrický požární systém, hlásiče, hasicí přístroje, hydranty, protipožární dveře a zábrany; znalost nasazení a použití)
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Orientace v technických bezpečnostních systémech
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Charakterizovat jednotlivé oblasti bezpečnostní ochrany (oblast fyzické ochrany, oblast technické ochrany a oblast administrativně organizačních opatření)
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Charakterizovat metody a způsoby technologických bezpečnostních systémů a mechanického zabezpečení - související bezpečnostní analýza a prognóza (výhody – zápory, náklady aj.)
|
Písemné a ústní ověření
|
c |
Vysvětlit specifika elektrotechnických, akustických a mechanických bezpečnostních systémů
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Popsat obecné zásady a rozdíly taktického účelu a nasazení technických prostředků a technologických systémů (účel využití, náročnost údržby, obslužnost)
|
Písemné a ústní ověření
|
e |
Charakterizovat technologické systémy a technické prostředky k ochraně před požárem (elektrická požární signalizace, hasicí přístroje, hydranty, ochranné oděvy a pomůcky, masky aj.)
|
Ústní ověření
|
f |
Charakterizovat technologické systémy a technické prostředky k zajištění ochrany objektů před vniknutím a pohybem nepovolaných osob (elektronická zabezpečovací signalizace, ostraha perimetrů a vyhrazených zón, vstupní docházkové a identifikační systémy, závory, zámky, petlice, bezpečnostní dveře a zámky, vrata, rolety, ploty, tvrzená skla, plomby)
|
Ústní ověření
|
g |
Charakterizovat technologické a technické prostředky k ochraně majetku a cenin (elektronická ochrana zboží, bezpečnostní rámy a brány, trezory, plechové skříně, ochranné bezpečnostní prvky k zabránění krádeží zboží tzv. „labeling“ ‒ lanka, objímky čipy, stop-lock, štítky, akustické pavouky)
|
Ústní ověření
|
h |
Charakterizovat technologické a technické bezpečnostní prostředky k zadokumentování dat, informací a ochraně provozu (kamerový systém, foto, náhradní a záložní zdroje, skartovačky, ochrana hardware a software, antivirové programy, bezpečnostní tašky, bezpečnostní kufry)
|
Ústní ověření
|
i |
Charakterizovat technologické a technické prostředky k ochraně osob před útokem a napadením (neprůstřelné vesty, helmy, mírnější prostředky, hlásiče, pojítka)
|
Ústní ověření
|
j |
Charakterizovat bezpečnostní prostředky sloužící k označení útočníka – pachatele krádeže bankovek aj.
|
Ústní ověření
|
k |
Vysvětlit zásady komplexního řešení ochrany obchodních jednotek podle míry rizika napadení
|
Ústní ověření
|
l |
Vysvětlit zásady vhodného nasazení a využití bezpečnostních technických a technologických prostředků (znalost, ohodnocení a popsání rizik, navržení vhodných opatření s užitím technických prostředků)
|
Ústní ověření
|
m |
Vysvětlit zásady správného provozu, servisu, údržby, odpovědnosti aj. (postavení a úloha zaměstnance, pracovníka soukromé bezpečnostní služby, řešení škod, nákladovost, aj.)
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Řízení externích dodavatelů bezpečnostních služeb
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vysvětlit podstatu outsourcingu z hlediska bezpečnostní problematiky
|
Ústní ověření
|
b |
Vysvětlit práva a kompetence externích dodavatelů bezpečnostních služeb
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Vysvětlit podstatu a způsob využití externích dodavatelů bezpečnostních služeb
|
Ústní ověření
|
d |
Vybrat vhodnou kombinaci externích dodavatelů bezpečnostních služeb a vlastních zdrojů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Navrhnout kritéria výběrového řízení
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
f |
Charakterizovat proces výběrového řízení
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
g |
Vysvětlit podstatu dělby činností při naplňování strategických záměrů v oblasti ostrahy a ochrany majetku.
|
Písemné a ústní ověření
|
h |
Charakterizovat základy smluvních vztahů s externími dodavateli bezpečnostních služeb
|
Ústní ověření
|
i |
Stručně charakterizovat dokumenty potřebné pro činnost externích dodavatelů bezpečnostních služeb
|
Ústní ověření
|
j |
Vymezit příslušné pozice, zásady plánu nasazení, požadavků a vlastní činnost pracovníků externích dodavatelů bezpečnostních služeb
|
Písemné a ústní ověření
|
k |
Popsat zásady komunikace s ohledem na postavení osob a jejich odpovědnost za úsek bezpečnosti a ochrany majetku a osob
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
l |
Vysvětlit podstatu vzdělávání v oblasti bezpečnosti, zajištění pravidelných a mimořádných školení zaměstnanců a dodavatelů služeb
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Provázání business plánu a bezpečnosti obchodní organizace
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Charakterizovat business plán
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Charakterizovat ekonomické dopady bezpečnostních opatření na hospodářský výsledek obchodní organizace
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat obecné zásady organizace provozu a preventivních bezpečnostních opatření u obchodní společnosti
|
Ústní ověření
|
d |
Uvést specifika a rozdíly ‒ obchodní centrum ‒ obchodní jednotka ‒ provozovna
|
Písemné a ústní ověření
|
e |
Popsat zásadu volného a omezeného pohybu osob v obchodní organizaci
|
Písemné a ústní ověření
|
f |
Vysvětlit postavení, úkoly a vlastní činnost osob a zaměstnanců zainteresovaných a odpovědných za ochranu osob a majetku
|
Ústní ověření
|
g |
Vymezit hlavní úkoly a vlastní činnost bezpečnostního manažera v obchodě
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |
Řešení krizových situací v obchodní organizaci
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vymezit pojmy krizová situace, krizové řízení, krizový management a etická pravidla při řešení krizových situací
|
Písemné a ústní ověření
|
b |
Charakterizovat legislativní rámec a veřejnou koncepci oblasti krizového řízení a plánů kritické připravenosti, úloha a postavení složek státu, obcí a ostatních subjektů
|
Písemné a ústní ověření
|
c |
Charakterizovat cíl a úlohu preventivních programů a opatření
|
Písemné a ústní ověření
|
d |
Uvést podstatu krizových plánů a krizového řízení, její závislost na znalostech a odpovědnosti krizového managementu, na fungování vnitřního bezpečnostního systému a jeho kontinuitě s profesionálními složkami Integrovaného záchranného systému
|
Písemné a ústní ověření
|
e |
Popsat zásady prognóz, příčin, následků a důsledků mimořádných událostí (analýza rizik, škod, prevence)
|
Ústní ověření
|
f |
Popsat zásady a postupy optimálního řešení mimořádných událostí a kritických situací
|
Ústní ověření
|
g |
Charakterizovat způsoby zajištění optimálních informací pro řízení krizoví situace
|
Ústní ověření
|
h |
Vysvětlit pojem “přijatelná míra rizika“ pro majitele, vedení společnosti, veřejnost
|
Písemné a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
7 |