Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti |
Úroveň |
Orientace v konstrukci osobních automobilů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat druhy, provozní vlastnosti a rozdíly jednotlivých hnacích agregátů
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat druhy a vlastnosti paliv používaných v motorových vozidlech
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat alternativní pohony osobních automobilů
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat jednotlivé druhy a vlastnosti pohonů, převodovek a spojek
|
Ústní ověření
|
e |
Popsat konstrukci a užitné vlastnosti jednotlivých druhů karosérií
|
Ústní ověření
|
f |
Popsat účel jednotlivých prvků komfortní výbavy osobních automobilů
|
Ústní ověření
|
g |
Popsat účel jednotlivých bezpečnostních prvků výbavy osobních automobilů
|
Ústní ověření
|
h |
Popsat konstrukci podvozku osobních automobilů
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v technické a prodejní dokumentaci osobních automobilů
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Vyhledat v základní technické dokumentaci osobních automobilů parametry určeného motorového vozidla
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vysvětlit na propagačních materiálech osobních automobilů přednosti určeného vozidla
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Sestavit v elektronickém konfigurátoru osobních automobilů nabídku včetně úpravy ceny
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
d |
Orientovat se v záručních podmínkách osobních automobilů
|
Ústní ověření
|
e |
Vyhledat v dokumentaci vozidla termíny pro provedení měření emisní a technické kontroly
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace ve finančních, pojistných a registračních službách v rámci prodeje vozidel
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat jednotlivé druhy a použití finančních produktů pro koupi nebo pronájem vozidel a rozdíly ve finančních produktech
|
Ústní ověření
|
b |
Vypočítat reálný přeplatek klienta při využití různých finančních produktů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat jednotlivé druhy pojistných produktů automobilů a jejich základní charakteristiku
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat způsob registrace nového a ojetého automobilu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v organizaci, IT systémech a administrativě prodeje
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Předvést ovládání IT systémů používaných při prodeji automobilů
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Popsat jednotlivé administrativní kroky při prodeji automobilů
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat úkony předprodejní přípravy nového automobilu
|
Ústní ověření
|
d |
Popsat ekonomickou stránku prodeje a faktory ovlivňující výsledný zisk z prodeje vozidla
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Komunikace se zákazníky
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Odhadnout osobnost zákazníka a zvolit odpovídající formu komunikace
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Předvést osobní komunikaci se zákazníkem
|
Praktické předvedení
|
c |
Předvést elektronickou komunikaci se zákazníkem
|
Praktické předvedení
|
d |
Předvést řešení konfliktní situace v rámci komunikace se zákazníkem
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v marketingových aktivitách
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat jednotlivé druhy marketingových aktivit obchodníka
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat způsoby online marketingových aktivit
|
Ústní ověření
|
c |
Popsat proaktivní získávání zájemců
|
Ústní ověření
|
d |
Zpracovat příchozí požadavky zákazníků
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
e |
Popsat specifika potřeb nového a stávajícíhco zákazníka
|
Ústní ověření
|
f |
Popsat způsob a formy propagace vozidel určeného výrobce
|
Ústní ověření
|
g |
Popsat specifika marketingových aktivit zaměřených na firemní zákazníky
|
Ústní ověření
|
h |
Popsat způsob poprodejní péče o zákazníka, upevňování vazby mezi zákazníkem a prodejcem/značkou
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Analýza potřeb zákazníka a prezentace automobilu
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Předvést uvítání zákazníka
|
Praktické předvedení
|
b |
Analyzovat potřeby zákazníka při koupi nového osobního automobilu
|
Praktické předvedení
|
c |
Prezentovat zákazníkovi určený typ osobního automobilu
|
Praktické předvedení
|
d |
Provést předváděcí jízdu
|
Praktické předvedení
|
e |
Nabídnout a popsat volitelnou a doplňkovou výbavu osobního automobilu
|
Praktické předvedení
|
f |
Nabídnout a popsat originální příslušenství
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Zpracování nabídky a prodejní smlouvy
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Zpracovat nabídku dle analýzy potřeb zákazníka a její modifikace
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
b |
Vyplnit a dle přání zákazníka konkretizovat předpřipravený návrh smlouvy, projednat ji se zákazníkem a uzavřít smlouvu podpisem
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
Je třeba splnit obě kritéria. |
|
4 |
Předání automobilu zákazníkovi
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Provést kontrolu dodaného automobilu, dokumentace a podkladů k předání
|
Praktické předvedení
|
b |
Pozvat zákazníka k předání automobilu
|
Praktické předvedení
|
c |
Předvést dodaný automobil zákazníkovi, včetně seznámení s ovládáním, obsluhou a základní údržbou
|
Praktické předvedení
|
d |
Seznámit zákazníka s možnostmi servisování vozidla během provozu
|
Praktické předvedení
|
e |
Předat veškerou dokumentaci k vozidlu
|
Praktické předvedení
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v prodeji vozidel firemním zákazníkům
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat specifika prodeje osobních vozidel firemním zákazníkům
|
Ústní ověření
|
b |
Vybrat vhodný vůz a zpracovat nabídku dle výběrového řízení
|
Praktické předvedení a ústní ověření
|
c |
Popsat nabídku služeb pro správu vozového parku firemních zákazníků
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Orientace v nákupu a prodeji ojetých vozidel
Kritéria hodnocení
|
Způsob ověření
|
a |
Popsat specifika prodeje ojetých vozidel
|
Ústní ověření
|
b |
Popsat zásady stanovování ceny ojetého vozidla
|
Ústní ověření
|
c |
Stanovit odhad ceny ojetého vozu
|
Praktické předvedení
|
d |
Zpracovat nabídku odkupu ojetého vozu protihodnotou při koupi nového vozu
|
Praktické předvedení
|
e |
Popsat legislativní aspekty prodeje ojetého vozu
|
Ústní ověření
|
Je třeba splnit všechna kritéria. |
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, je oprávněna předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede AOs do Záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Vstupním předpokladem je předložení platného oprávnění k řízení vozidel skupiny „B“.
Autorizovaná osoba bude předem informovat uchazeče o typu informačního systému pro prodej automobilů, na kterém bude probíhat ověřování kompetencí.
Specifikace podmínek ověřování některých kritérií u odborných kompetencí:
U odborné kompetence Komunikace se zákazníky, kritérium a) až d) zkouška bude organizována jako ústní či písemná forma komunikace v rozsahu běžně vznikajících situací při prodeji vozidla, zadání scénáře bude provedeno ústně zkušební komisí, roli zákazníka sehraje jeden z členů zkušební komise, komise bude hodnotit obecně komunikační schopnosti uchazeče.
Kritérium d) Předvést řešení konfliktní situace v rámci komunikace se zákazníkem - jedná se o komunikaci v situacích: reklamace automobilu nebo vyjednávání o ceně nebo nespokojený zákazník atd.
Autorizovaná osoba si připraví minimálně 5 zadání ke každému komunikačnímu, prakticky ověřovanému kritériu.
U odborné kompetence Orientace v marketingových aktivitách, kritérium d) Zpracovat příchozí požadavky zákazníků - uchazeč na základě obecných požadavků zákazníka na osobní automobil navrhne konkrétní typ a výbavový stupeň vhodného vozidla, autorizovaná osoba si připraví minimálně 5 zadání.
U odborné kompetence Analýza potřeb zákazníka a prezentace automobilu, kritérium d) Provést předváděcí jízdu - uchazeč během předváděcí jízdy odprezentuje nabízený automobil zákazníkovi s ohledem na výbavu, komfortní a bezpečnostní prvky, ovládání, rozměry, motorizaci a jízdní vlastnosti nabízeného osobního automobilu, předváděcí jízda musí trvat nejméně 15 minut.
U odborné kompetence Orientace v prodeji vozidel firemním zákazníkům, kritérium b) Vybrat vhodný vůz a zpracovat nabídku dle výběrového řízení - uchazeč na základě obecných parametrů uvedených ve výběrovém řízení zvolí vhodný model osobního automobilu, výbavu a motorizaci včetně kontroly plnění požadovaných parametrů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
ISŠA Brno
Porsche InterAuto CZ
Auto Unger
Motortec