Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo kultury | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Umění a užité umění | |
Povolání: | Herní vývojář | |
Platnost standardu: | Od 12.10.2021 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 4 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v teorii herního designu
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava konceptu levelu ve videohře
|
4 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Tvorba levelu ve videohře
|
4 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizovaná osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby je oprávněný předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Minimálně 14 dní před zahájením vlastního ověřování uchazeč obdrží od autorizované osoby zadání v rozsahu ověření kompetence Příprava konceptu levelu ve videohře. Po převzetí zadání od autorizované osoby vytvoří uchazeč požadovaný výstup samostatně doma. Výsledek následně prezentuje zkušební komisi.
Pro ověření kompetence Orientace v teorii herního designu - kritérium1 a) uchazeč popíše level, který musí obsahovat např. cíl hráče a jeho motivaci, použité typy herních mechanik, hlavní herní výzvy, popis prostoru, průběh levelu, postavy a frakce, pocit.
Po ověření kompetence Příprava konceptu levelu ve videohře uchazeč následovně připraví skriptované sekvence - autorem navržené události, která se odehrává bez přerušení hry. Skriptovaná sekvence je pouze popsaná a nemusí být skutečně vytvořena v prototypu. Může plnit následující funkce:
vypráví příběh
vytváří emoce
usměrňuje hráče
dává nápovědu
Ad kritérium c) Funkce level designu (příklady):
učí hráče, jak hrát a užívat si hru
testuje hráčovo zvládnutí herních mechanik a pravidel
vypráví příběh
ukazuje prostředí, náladu, atmosféru
motivuje hráče k dalšímu hraní
Ad kritérium d) Příklady narativních mechanik:
střihové sekvence
interaktivní střihové sekvence
spustitelné rozhovory
akce hráčovy postavy
akce okolních postav
vnitřní hlas
dálkový hovor
čtení
audiovizuální záznam
obraz v obraze
speciální nástroje vyšetřování
vyprávění prostoru
Ad kritérium e) Omezení level designu (příklady):
Omezení technické (dané platformou)
počet polygonů
počet postav
počet světel
počet objektů ve scéně
velikost textur
počet drawcallů
složitost shaderů
velikost dat v paměti
Omezení kreativní (dané herními mechanikami, vizí)
počet aktivních úkolů během hry
metriky herního prostoru (výška, šířka chodeb, překážek)
Ad kritérium f) Příklady otázek z oblasti architektury, urbanismu a topologie:
rozdíly mezi gotickou a barokní architekturou
co je to neoklasicismus v architektuře
charakteristika sakrální architektury
rozdíly amerického a evropského města a jejich odůvodnění
výhody ocelové nosné konstrukce
fortifikační prvky středověkého hradu
význam náměstí z hlediska urbanismu
stavební prvky - překlad, konzole, klenba, nosník, arkýř, podhled, balustráda
Pro ověření kompetence Příprava konceptu levelu ve videohře uchazeč vypracuje zadaný úkol ve formě části vybraného levelu v digitální interaktivní hratelné verzi vytvořené v 3D enginu na tvorbu her Unreal Engine nebo Unity 3D, případě jejich ekvivalentu, který může určit/schválit autorizovaná osoba. Součástí zadání je výstup formou dokumentace kompletního levelu v elektronické formě.
Uchazeč provede výzkum a rešerši, jejíž součástí bude prostorový diagram (layout) levelu, který musí obsahovat:
poskládané funkční prostory a místnosti
jak spolu sousedí
jaký je jejich význam (v rámci lokace)
čím jsou zajímavé
jejich vzájemný poměr velikostí
kde jsou propojeny
Uchazeč popíše rytmus levelu z anotované mapy, z níž musí být patrné:
orientační body (landmark)
body zájmu (points of Interest – POI) (Puzzle, skriptové scény a události)
akční zóny (zde probíhá akce)
klidové zóny (zde si hráč oddechne od akce)
postavy, překážky, předměty
postup hráče, větvení
události (filmečky, dialogy, sekvence)
herní výzvy (použitá herní mechanika, zóna)
Uchazeč navrhne a popíše skriptovanou sekvenci a implementuje prototyp, který nemusí mít kvalitu finální hry. Z průchodu levelem musí být patrné:
velikosti prostorů a prvků (scale)
vliv na tempo a rytmus (pace)
variabilita zážitku
vertikální rozmanitost (verticality)
omezení pohybu
neviditelné stěny
umístění událostí do ohniska pohledu
Pro ověření kompetence Tvorba levelu ve videohře uchazeč vytvoří prototyp/whitebox nového levelu do jedné z následujících her - viz seznam níže.
Uchazeč si přinese ke zkoušce na flash disku prototyp levelu, který vytvoří následujícím způsobem:
Vytvoří prototyp nového levelu, který implementuje ve vybraném herním enginu (5-10 minut herního času). Cílem je navrhnout a vytvořit prototyp levelu, který je vhodný pro zvolený typ hry, bez nutnosti vymýšlet/definovat herní mechaniky a systémy.
Autorizovaná osoba otestuje funkčnost prototypu na počítači ve zkušební místnosti.
Uchazeč si vybere jednu z níže uvedených her. Libovolná hra na seznamu může být nahrazena jinou o podobném rozsahu.
Skyrim / Bethesda Softworks
Navrhněte level hry Skyrim, kde hráč se svou postavou musí uprchnout z vězení v pevnosti/nepřátelského území. Vytvořte hratelný prototyp části tohoto levelu.
Uncharted 2 / Naughty DogRPG, FPV - Otevřený svět, nelineární postup
Core gameplay - Průzkum, boj, stealth, magie
Flavor gameplay - Puzzle, stealth, rozhovory
Supporting gameplay - Vylepšování schopností, výroba zbraní, lektvarů, získávání předmětů, ekonomika
Uncharted 2 / Naughty Dog
Navrhněte level hry Uncharted, kde hráč v roli Nathana Draka musí udělat získat zlatý poklad ze svatyně/údolí uctívačů bohyně Kálí. Vytvořte hratelný prototyp části tohoto levelu.
Akční adventura, 3PV - Lineární oddělené levely
Core gameplay - Střílení, šplhání
Flavour gameplay - Stealth, puzzle
Supporting gameplay - Sbírání pokladů
Detroit: Become Human / Quantic Dreams
Navrhněte level hry Detroit: Become Human, kde hráč v roli policejního androida Connora musí najít a chytit deviantního androida v prostoru restaurace/kasina/hotelu. Vytvořte hratelný prototyp části tohoto levelu.
Adventure, 3PV - Levely zasazené do rámce města
Core gameplay - N/A
Flavor gameplay - Hledej a aktivuj hotspoty, QTE, dialogy
Supporting gameplay - Nelineární vyprávění příběhu, volby
Mafia 1 nebo 2 / 2K Czech
Navrhněte level hry Mafia 2, kde hráč v roli Vita musí udělat vše pro to, aby zneškodnil nenáviděného Dona Clemente v prostoru/okolí restaurace/kasina/hotelu. Vytvořte hratelný prototyp části tohoto levelu.
Action adventure, 3PV - Otevřený svět, lineární levely
Core gameplay - Střílení, jízda autem
Flavor gameplay - Boxování, policie, páčení zámků
Supporting gameplay - Ekonomika, customizace
Battlefield V/EA DICE (Multiplayer)
Navrhněte multiplayerový level stylizovaný jako vesnice na Východní frontě během druhé světové války, vhodný pro herní mod Domination PvP.
Multiplayer FPS shooter - samostatné levely
Core gameplay - Střílení, využívání vozidel
Flavor gameplay - Kooperace, volitelná úprava postavy, která ovlivňuje gameplay
Supporting gameplay - Vylepšování hráčova profilu, doprovodné herní úkoly
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR Kultura, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
BadFly Interactive
Bohemia Interactive
GoldKnights
Bohemian Multimedia
Martin Vaňo, OSVČ