Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Povolání: | Lektor dalšího vzdělávání | |
Platnost standardu: | Od 1.2.2013 do 5.4.2019 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 6.1.2023 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zjišťování úrovně vstupních kompetencí a vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prezentace vzdělávacího obsahu s využitím interaktivního přístupu, řešení problémů a rozbory příkladů z praxe s využitím didaktických pomůcek
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zadávání samostatných a skupinových prací účastníkům vzdělávacího programu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Vyjasnění terminologie:
Kompetence:
Představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot umožňující pracovní uplatnění a osobní rozvoj jednotlivce. Vyjadřují předpoklady k výkonu určitého souboru činností. Synonymum výrazu „odborná způsobilost“ dle zákona č. 179/2006 Sb.
Formy výuky:
Souhrn organizačních opatření a uspořádání výuky (vzdělávání) při realizaci určitého vzdělávacího procesu. Nejobvyklejší formy vzdělávání dospělých jsou: nástupní školení, nástupní řízená praxe absolventů škol, zaškolení, zaučení, doškolování, prohlubování kvalifikace, zvyšování kvalifikace, rekvalifikace. (in Palán, Lidské zdroje - výkladový slovník, 2002)
Metody výuky:
Při vzdělávání se uplatňuje celá řada metod. Metody vzdělávání mimo pracoviště používané ve formálních vzdělávacích kurzech zahrnují přednášky, debaty, diskuse, případové studie, hraní rolí, simulaci, skupinová cvičení, distanční vzdělávání, školení nebo učení se hrou, semináře atd. (in. Armstrong, 1999, s. 545-6)
K průběhu zkoušky:
V rámci zkoušky dojde k ověření lektorských dovedností, nikoli odborných dovedností tvořících obsah výuky. Odbornost v jednotlivých pracovních činnostech je základním předpokladem pro vzdělávání dospělých, není však předmětem této zkoušky.
Kompetence Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí
Kritérium a – Navrhnout vzdělávací cíle: Autorizovaná osoba vyzve účastníka zkoušky k písemné přípravě vzdělávacích cílů, od kterých se bude odvíjet obsah celé zkoušky. Účastník zkoušky navrhne písemně vzdělávací cíle, zkoušející autorizovaná osoba je následně schválí, nebo doporučí zvolit jiné vzdělávací cíle vhodnější pro provedení zkoušky.
Účastník zkoušky následně ústně obhájí svůj písemný návrh v časovém rozsahu 2 minut.
Kompetence Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky
Účastník zkoušky následně ústně obhájí svůj písemný návrh v časovém rozsahu 2 minut.
Kompetence Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou
Pro kritérium b lze v rámci modelové situace vybrat následující metody, např. hraní rolí, skupinová práce, brainstorming, brainwriting, řízená diskuse.
Pro kritéria d, e, f si zkoušející autorizovaná osoba připraví náměty, jak navodit vhodnou situaci pro průběh zkoušky (negativní chování v průběhu modelové situace a rušení při výuce). Za tímto účelem může autorizovaná osoba zajistit účast další osoby, která bude spoluvytvářet adekvátní prostředí pro průběh zkoušky při provádění kritérií.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard připravila SR pro veřejné služby a správu ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Grafia, s.r.o. - zastoupení komerčních vzdělávacích institucí
Šance na vzdělání, o.p.s. – zastoupení neziskového sektoru
Ostravská univerzita – zastoupení univerzit
Dům dětí a mládeže – zastoupení školských zařízení
AIVD – asociace zastupující instituce vzdělávání dospělých
MPSV – vyjadřující i názory Úřadů práce
MŠMT – z hlediska zadavatele projektu Koncept
NÚV – z hlediska realizátora projektu Koncept