Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Povolání: | Lektor dalšího vzdělávání | |
Platnost standardu: | Od 5.2.2019 do 20.10.2022 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 6.1.2023 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v základní terminologii andragogiky, didaktiky, hodnocení a měření ve vzdělávání dospělých a lektorských forem a metod ve vzdělávání dospělých
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zjišťování úrovně vstupních kompetencí a vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prezentace vzdělávacího obsahu s využitím interaktivního přístupu, řešení problémů a rozbory příkladů z praxe s využitím didaktických pomůcek
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zadávání samostatných a skupinových prací účastníkům vzdělávacího programu
|
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam.
Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Metodické pokyny
Uchazeč vypracuje před zkouškou podklady pro modelový vzdělávací program, který bude připraven pro vzdělávací aktivitu v délce trvání 4 vyučovací hodiny.
Podklady budou obsahovat následující dokumenty:
- rámec vzdělávacího programu (název programu, cíle vzdělávací, osnova kurzu, očekávané kompetence účastníků programu),
- minutový scénář
- prezentace v libovolném prezentačním programu (v případě využití jiného prezentačního programu než běžně užívané v rámci MS Office či adekvátní open source si účastník připraví i vlastní prezentační techniku)
- stručné učební texty v rozsahu minimálně 2 stran
- zadání samostatné nebo skupinové práce s očekávaným řešením
- zadání zkoušky pro účastníky programu a způsob hodnocení.
Podklady pro modelový vzdělávací program budou obsahovat prvky, které odpovídají kritériím hodnotícího standardu a budou zpracovány v elektronické podobě. Rozsah podkladů bude odpovídat délce vzdělávacího programu a obecným požadavkům kladeným na jednotlivé podklady.
Téma modelového vzdělávacího programu určí uchazeči autorizovaná osoba výběrem ze tří návrhů, které zašle uchazeč autorizované osobě minimálně 20 pracovních dnů před termínem zkoušky. Návrhy zaslané uchazečem autorizované osobě musí obsahovat následující informace – název kurzu, cílová skupina (dle možnosti odborného zaměření uchazeče i pro skupinu 55+), osnova kurzu.
Autorizovaná osoba vybere jedno ze zaslaných témat a oznámí jej uchazeči minimálně 17 pracovních dnů před termínem zkoušky. Uchazeč zpracuje požadované podklady pro modelový vzdělávací program a zašle je v elektronické podobě autorizované osobě minimálně 5 pracovních dnů před konáním zkoušky.
Autorizovaná osoba před zkouškou prostuduje podklady k modelovému vzdělávacímu programu uchazeče a připraví otázky k jednotlivým kritériím uvedeným v hodnotícím standardu.
Průběh zkoušky
Písemné ověření
Písemné ověření probíhá formou písemného testu, tj. výběrem z možností odpovědí, otevřených otázek nebo jejich kombinací. Test vytváří autorizovaná osoba. Pro sestavení a hodnocení testu platí níže uvedená pravidla.
A. Testy pro jednotlivé uchazeče musí být generovány z dostatečně velkého souboru otázek, aby bylo umožněno sestavit minimálně tři různě sestavené testy. Soubor otázek je vztažen ke kritériím a) až d) kompetence Orientace v základní terminologii, didaktiky, hodnocení... Hloubka a podrobnost otázek je v souladu s rozsahem všech kompetencí uvedených v hodnotícím standardu a jejich kritérii.
B. V každé variantě testu musí být pro každé kritérium (kritéria a) až d) minimálně 6 různých otázek.
Za úspěšné splnění testu se považuje 70 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek. Úspěšné splnění testu je podmínkou pro celkové hodnocení uchazeče stupněm „splnil“.
Praktické předvedení a ústní ověření
Ověření kompetencí uchazeče praktickým předvedením bude vycházet z modelového vzdělávacího programu, který dodal uchazeč autorizované osobě a z modelových situací (dle možnosti odborného zaměření uchazeče i pro skupinu 55+), které autorizovaná osoba pro profesní zkoušku připraví.
Autorizovaná osoba bude mít připravenou sadu - minimálně 3 modelové situace. Obsahově budou modelové situace zaměřeny na prověření lektorských kompetencí a sestaveny tak, aby na nich bylo možné ověřit zvládnutí kritérií hodnotícího standardu, u kterých je uveden způsob ověření „Praktické předvedení“. Pro zkoušku každého uchazeče bude použita jedna modelová situace.
Modelové situace použije autorizovaná osoba k ověření všech kritérií, která jsou ověřována formou praktického předvedení.
Praktické předvedení a ústní ověření kompetencí uchazeče bude probíhat následujícím způsobem:
Kompetence Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu...
Uchazeč na modelové situaci prakticky předvede požadavky kritérií a) až c) dle zadání modelové situace. V rámci ústního ověření uchazeč obhájí obsah podkladů svého modelového vzdělávacího programu na základě otázek, které autorizovaná osoba připravila před zkouškou.
Kompetence Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře...
Uchazeč na modelové situaci prakticky předvede požadavky kritérií a) až d) dle zadání modelové situace. V rámci ústního ověření uchazeč obhájí obsah podkladů svého modelového vzdělávacího programu na základě otázek, které autorizovaná osoba připravila před zkouškou.
Kompetence Zjišťování úrovně vstupních kompetencí... a kompetence Prezentace vzdělávacího obsahu...
Uchazeč zvládnutí kritérií obou uvedených kompetencí prokáže předvedením reálné ukázky vedení části kurzu, pro který zpracoval modelový vzdělávací program. Ukázka bude v trvání 45 minut. Ukázka musí splňovat požadavky všech kritérií obou kompetencí. Komise následně požádá uchazeče o předvedení těch kompetencí, které v rámci kritérií uchazeč nezařadil do vlastního předvedení.
Kompetence Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací..., Zadávání samostatných a skupinových prací... a Hodnocení účinnosti vzdělávání...
Uchazeč na modelové situaci prakticky předvede požadavky kritérií, u nichž je uveden způsob ověření „Praktické předvedení“. Požadavky kritérií, u nichž je uveden způsob ověření „Ústní ověření“, uchazeč prokáže ústní obhajobou naplnění kritérií v podkladech vlastního modelového vzdělávacího programu.
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a správu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
AIVD ČR, z.s.
ABS WYDA s.r.o.
Grafia, s.r.o.
Renomia, a.s.