Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Obchod | |
Platnost standardu: | Od 28.4.2015 do 6.6.2021 | |
Možnosti zkoušky: | Tento standard již není platný a není možno podle něj zkoušet. Od 7.4.2021 lze zkoušet podle nového standardu. | |
Kvalifikační úroveň: | 5 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Komunikace při styku s klienty a zákazníky velkoobchodu
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poskytování informací a rad s cílem zapojení stávajících zákazníků a získání nových zákazníků pro účast v nových reklamních kampaních (akviziční činnost)
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projednávání požadavků zákazníků v rámci zákaznického servisu
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poskytování rad a informací o nabízených výrobcích, včetně správného způsobu skladování a manipulace
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projednávání objednávek a obchodních smluv s obchodními partnery i se zákazníky
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reprezentace zájmů organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Navrhování dílčích opatření v oblasti metod a způsobů zjišťování údajů pro marketingový výzkum
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vedení vybraných evidencí (např. evidence zakázek, evidence zákazníků) a to dle požadovaných kritérií (dle typů zakázek, sídel, způsobů placení apod.)
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sběr údajů, jejich analýza a tvorba plánů s ohledem na prognózu budoucího vývoje trhu v daném odvětví v rámci svěřené oblasti
|
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Řízení a motivace zaměstnanců velkoobchodu
|
5 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována.
Při manipulaci uchazeče se zbožím, které má charakter potravin či obdobných výrobků, je nutné předložení platného potravinářského průkazu.
V rámci zkoušky na pozici Oblastní manažer velkoobchodu pro svěřenou oblast se autorizovaná osoba zaměří na praktické činnosti a teoretické poznatky, které charakterizují danou pracovní pozici. Veškeré uvedené úkoly a činnosti budou realizovány na pracovišti, které bude mít dostačující zázemí a prostory k vykonání zkoušky, včetně technického vybavení, které je uvedeno v další části tohoto dokumentu (viz nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky).
Podstatnou částí hodnocení je prověření znalostí uchazeče na pozici Oblastního manažera pro svěřené teritoriální území a kontrola znalosti práce na PC při přípravě samotné tvorby prezentace či vyhodnocení dat za využití kancelářských balíčků. Základním požadavkem jsou softwarové znalosti při sestavování databází, grafů, statistik a tvorbě aktuálních nabídek jak v elektronické, tak i v tištěné podobě.
Na začátku zkoušky uchazeč obdrží firemní podklady, které obsahují nezbytná data a údaje pro zpracovní požadovaných úkolů.
První úkol je vytvořit, za použití základního kancelářského balíčku, elektronickou prezentaci nabízených výrobků, která musí být ve srozumitelné formě a musí zde být obsaženy všechny nutné informace popisující základní specifikaci výrobků. Zvolený výrobek bude vybrán z řad nabízených výrobků ze strany firmy, aby byla zajištěna reálnost prezentovaných informací. Vytvořenou prezentaci uchazeč odprezentuje autorizované osobě, která zhodnotí způsob prezentace a komunikační znalosti a dovednosti uchazeče.
Druhý úkol je zaměřen na tvorbu dotazníkového šetření v rámci marketingového průzkumu, který je zaměřen na zjištění zpětné vazby a způsobu hodnocení kvality služeb ze strany stávajících zákazníků.Tento dotazník bude sloužit pro sběr základních informací přímým dotazováním.
Posledním úkolem bude zpracování statistik odběrů (prodejů) za dané časové období, kdy uchazeč obdrží data charakterizující nákupy jednotlivých zákazníků a úkolem uchazeče bude sestavit celkový přehled prodejů seřazených sestupně dle jednotlivých odběratelů. Poté uchazeč graficky znázorní podíl jednotlivých odběratelů na celkovém obratu (v číslech i procentech) a stanoví četnost nákupů a velikost nákupu na jednici. V tomto vyhodnocení poté definuje vysoce obrátkové zboží vůči méně obrátkovému zboží (Paretovo pravidlo 80/20).Takto získané údaje na závěr prezentuje při zkoušce autorizované osobě.
Poznámka:
Kalkulační jednice je elementární jednotka výkonu, např. 1 ks, 1 kg, 1 hodina apod. – tedy taková jednotka, na kterou má smysl zjišťovat náklady. Kalkulace udává, jaké náklady budou nebo byly vynaloženy na vznik (výrobu) jedné takové kalkulační jednice.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Vyšší odborné vzdělání v oblasti obchodu a alespoň 8 let odborné praxe v řídicích pozicích v oblasti styku se zákazníky a obchodní spolupráce s obchodními partnery v daném regionu či svěřeném úseku a poskytování prodejních a poprodejních služeb, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
- Vysokoškolské vzdělání v oblasti ekonomie či marketingu a alepsoň 5 let odborné praxe v řídicích pozicích obchodní činnosti ve styku s koncovými zákazníky a obchodními partnery, z toho minimálně jeden rok v období posledních dvou let před podáním žádosti o udělení autorizace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, www.mpo.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Výpočetní technika vybavená operačním systémem, textovým, tabulkovým a databázovým programem (kancelářský balíček office), programem pro tvorbu prezentací s možností připojení k internetu a dostupné tiskárny dle využití. Pro ověření znalostí je nutné zajistit alespoň některý z následujících uvedených požadavků: administrativní přístup pro vkládání nabídek na webové a sociální stránky firmy, tištěné a elektronické letáky firmy, přístup do internetového obchodu. Dalšími potřebnými podklady jsou i tištěné a elektronické formuláře v podobě reklamačního listu, objednávkového listu, dodacího listu, formuláře pro interní neshody a přijaté a vystavené faktury. Vstupní data poskytnuté ze strany firmy pro splnění daných úkolů jsou: manuál category managementu a grafický manuál firmy, POS a POP materiály, velkoobchodní katalog zboží, zprávy HACCP, PO a BOZP, technické výkresy výrobků, skladový a objednávkový systém firmy, reálná data o objemu odběrů zákazníků vzhledem k daným výrobkům (tržby, počet zákazníků, a výše průměrného nákupu) a průzkum odběratelů velkoobchodu k možné identifikaci podporovaných zákazníků.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Celková doba přípravy na zkoušku (včetně případných časů, kdy se uchazeč připravuje během zkoušky) je 20 až 25 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 6 až 8 hodin (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro obchod a marketing, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Distribuční centrum BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
Maloobchodní síť BRNĚNKA, spol. s r. o.
PRAMEN-BRNĚNKA, spol. s r. o.