Kvalifikační standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo průmyslu a obchodu | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Strojírenství a strojírenská výroba | |
Povolání: | Mechanik opravář motorových vozidel | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Kvalifikační standard
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dodržování zásad BOZP a PO, ochrany zdraví a životního prostředí
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v normách a v technické dokumentaci silničních motorových vozidel
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v základech elektrotechniky
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Orientace v konstrukci a funkci vznětového spalovacího motoru a příslušenství
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Provádění pravidelné údržby vznětových motorů nákladních vozidel a autobusů
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava vznětového motoru a příslušenství
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava příslušenství vozidla poháněné motorem
|
3 | |||||||||||||||||||||||||||
Diagnostika a oprava systému řízení motoru
|
3 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost je vyžadována.
Zdravotní podmínky:
Onemocnění omezující získání profesní kvalifikace
- Závažná endokrinní onemocnění
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Nemoci cév a nervů horních končetin
- Prognosticky závažná endokrinní onemocnění včetně diabetes mellitus
- Poruchy vidění
- Závažná onemocnění páteře
- Závažná onemocnění pohybového systému omezující práci ve vynucené poloze
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Drogová závislost v anamnéze
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
- Závažné stavy po úrazech či operacích pohybového systému
- Poruchy prokrvení končetin
Onemocnění vylučující získání profesní kvalifikace
- Raynaudův syndrom
- Prognosticky závažná onemocnění cév a nervů horních končetin
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Prognosticky závažná onemocnění pohybového systému, znemožňující zátěž páteře a trupu
- Prognosticky závažná chronická onemocnění pohybového systému, zamezující práci ve vynucené poloze
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu této pozice je možné pouze po konzultaci s lékařem.
Vstupním předpokladem je oprávnění k řízení vozidel skupiny „C“ nebo „D“.
V průběhu realizace praktického ověřování ve všech částech je nutné klást důraz na:
-dodržování pravidel bezpečnosti a hygieny práce
-nakládání s nebezpečnými odpady
-kvalitu odvedené práce
-pochopení a dodržování technologických postupů dle dokumentace výrobce vozidla
-plnění časových norem oprav dle dokumentace výrobce vozidla
Specifikace podmínek ověřování některých kompetencí:
Diagnostika a oprava vznětového motoru a příslušenství.
a) - za hlavní část lze považovat klikový hřídel, píst, blok, hlavu atd., před úkonem je motor vymontován z vozidla
f) - výměna termostatu, expanzní nádoby, ventilů nebo kohoutů
g) - katalyzátory, výfukové systémy, filtry pevných částic, systémy s močovinou čerpadla, slučovače, dávkovače
Diagnostika a oprava příslušenství vozidla poháněné motorem, kritéria a), b) - spouštěč, alternátor, vzduchový kompresor, čerpadlo, posilovače řízení atd.
Diagnostika a oprava systému řízení motoru, kritéria a), b) - bude připraveno vozidlo s provozní závadou, případně simulovanou závadou
Na tvorbě standardu se podíleli
Kvalifikační standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
SAČR
SCANIA
IVECO Moravia
PAS Zábřeh
ContiTrade Services
ISŠA Brno