Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo pro místní rozvoj | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Osobní a provozní služby | |
Povolání: | Hospodyně v domácnosti | |
Platnost standardu: | Od 5.2.2019 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 3 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Organizace práce a systém úklidu v domácnosti
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Manipulace s chemickými a dezinfekčními látkami, přípravky a potřebnými pomůckami
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Volba vhodných pomůcek a přístrojů k úklidu, dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
|
2 | ||||||||||||||||||||||||
Identifikace základních materiálů a volba vhodných technologických postupů pro údržbu podlah, nábytku a zařízení
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění úklidu sociálních zařízení
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Údržba podlahových ploch
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Údržba nábytku a zařízení
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění čištění a údržby kuchyňských a jídelních prostor
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Provádění praní a žehlení prádla v domácnosti
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Obsluha a údržba domácích spotřebičů
|
3 | ||||||||||||||||||||||||
Aplikování základů psychologie pro hospodyně
|
2 | ||||||||||||||||||||||||
Orientace v pracovně právních vztazích uplatnitelných v profesním životě hospodyně
|
2 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž bude autorizovanou osobou vyhotoven a uchazečem podepsán písemný záznam. Zdravotní způsobilost pro vykonání zkoušky není vyžadována.
Hodnocení bude zaměřeno na dodržení technologických postupů, na zručnost při provádění úkonů a na výslednou kvalitu práce.
Zkouška se může skládat ze dvou časově i prostorově oddělených částí, praktické a teoretické. Uchazeči budou zadány činnosti, které jsou obsahem této profesní kvalifikace, jejichž splnění realizuje. Konkrétní úkoly a jejich rozsah určí autorizovaná osoba.
Při posuzování kvality autorizovaná osoba klade důraz na kvalitu provedené práce, dodržení požadavků zadání a pokynů výrobců chemických prostředků a úklidových pomůcek.
Při ověřování odborných způsobilostí formou praktického předvedení je třeba přihlížet především k bezpečnému provádění všech úkonů, k dodržování předpisů, ke kvalitě zhotoveného produktu i k časovému hledisku zvládání operací.
U způsobu ověření "písemné ověření" a "písemné a ústní ověření" autorizovaná osoba pro písemné ověření připraví test formou uzavřených otázek, kdy uchazeč bude zaškrtávat ze tří možných odpovědí jednu správnou odpověď. Ke každému kritériu připraví autorizovaná osoba minimálně 3 otázky tak, aby byla schopna vygenerovat minimálně 5 variant testů. Test bude sestaven tak, aby ke každému kritériu, u něhož standard předepisuje písemné ověření, byly v testu minimálně 2 otázky. Za úspěšné splnění testu se považuje 80 % správně zodpovězených otázek s tím, že pro každé kritérium musí být správně zodpovězeno alespoň 50 % otázek k danému kritériu.
Pro ověření odborné kompetence Manipulace s chemickými a dezinfekčními látkami, přípravky a potřebnými pomůckami, kritérium c) autorizovaná osoba připraví minimálně 10 kartiček s uvedením různých prostředí s různými druhy povrchů. Uchazeč si vylosuje 1 kartičku a podle zadání si vybere z připravených chemických a dezinfekčních přípravků nejvhodnější chemikálii a zdůvodní výběr. Pokud si vybere koncentrovaný prostředek, provede správné naředění. Na kartičkách budou varianty z možností prostředí a povrchů. Možnosti prostředí: koupelna, toaleta, kuchyň, schodiště, bazén. Možnosti druhů povrchů – keramické obklady, mramor, linoleum, plovoucí podlaha, dřevěná podlaha, marmoleum, leštěná žula, svinutá dlažba.
Při ověření odborné kompetence Volba vhodných pomůcek a přístrojů k úklidu, dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, kritérium f) se při zkoušce ověřuje správná technika při vytírání podlahy, při vysávání podlahy, při zvedání vysavače, práce s oprašovadlem a při žehlení.
Ověření odborné kompetence Údržba podlahových ploch, kritérium a) bude prakticky předevdeno minimálně na 15 m2 podlahové plochy.
Ověření odborné kompetence Údržba nábytku a zařízení bude prakticky předvedeno minimálně na 3m2 plochy nábytku a zařízení.
Pro ověření odborné kompetence Provádění praní a žehlení prádla v domácnosti, kritérium a) autorizovaná osoba připraví minimálně 6 různých druhů tkanin (bavlnu, len, hedvábí, silon, manšestr, vlna), které pro splnění odborné kompetence uchazeč rozpozná a popíše způsoby údržby jednotlivých tkanin.
Pro ověření odborné kompetence Obsluha a údržba domácích spotřebičů, kritérium a) autorizovaná osoba připraví minimálně 3 druhy vysavačů (podlahové suché vysavače, vysavače s vodním filtrem a cyklonové vysavače). U kritéria b) autorizovaná osoba určí jeden druh vysavače, na základě kterého uchazeč splní dané kritérium.
Pro ověření odborné kompetence Aplikování základů psychologie pro hospodyně, kritérium c) budou v písemném testu popsány 3 různé situace, které by mohly vést ke konfliktu s klientem, uchazeč popíše nebo zaškrtne vhodný návrh řešení. (Příklady situací: klient upozorní na šmouhu na podlaze, která je právě vytřena; při příchodu do rodiny se minete s klientem, který odchází s cizí ženou, klientka na vás začne křičet, že nemůže najít své zlaté naušnice, atd.).
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před jednou autorizovanou osobou; zkoušejícím je jedna autorizovaná fyzická osoba s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci anebo jeden autorizovaný zástupce autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:
- Střední vzdělání s maturitou a alespoň 5 let odborné praxe při výkonu činnosti spojené s úklidem a čištěním nebo ve funkci učitele praktického vyučování v oblasti úklidu a s odbornou kvalifikací, kdy musí být držitelem platné personální certifikace v oboru (např. České společnosti pro jakost), nebo srovnatelného tuzemského nebo zahraničního certifikátu (např. British Institute of Cleaning Science, Gebäudereinigungsakademie der Wiener Gebäudereiniger Betriebs) nebo certifikace dle ISO 18001, 9001, 14001.
- Vysokoškolské vzdělání minimálně v bakalářském studijním programu a alespoň 5 let odborné praxe při výkonu činnosti spojené se zajišťováním úklidu domácností nebo ve funkci učitele praktického vyučování v oblasti úklidu.
- Profesní kvalifikace 69-026-H Hospodyně v domácnosti + střední vzdělání s maturitou a alespoň 5 let odborné praxe při výkonu činnosti spojené se zajišťováním úklidu domácností.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor dalšího vzdělávání, může být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o udělení autorizace naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo pro místní rozvoj, www.mmr.cz.
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Žadatel o autorizaci předkládá autorizujícímu orgánu soubor testů pro ověřování kompetencí způsobem písemné ověření.
Materiálně-technické zázemí:
Pracoviště pro provádění zkoušek musí mít níže popsané vybavení v dostatečném množství, v bezvadném stavu, odpovídající nejnovějším trendům úklidu, anebo být akreditované Českou asociací úklidu a čištění.
Pracoviště musí umožňovat praktické předvedení veškerých technologických postupů obsažených HS, tzn. se zdrojem elektrické energie 230 V, teplou i studenou vodou a všemi plochami nutnými ke splnění kritérií praktickým předvedením.
Pracoviště musí obsahovat:
Dokumentaci pro hodnocenou činnost
Osobní ochranné pracovní prostředky
Chemické přípravky na celkovou údržbu a ve všech režimech úklidu:
- sociálních zařízení a umývárenských oblastí
- nábytku a zařízení
- kuchyňských prostor
- tvrdých podlah různých typů, textilií a koberců
- pokovených a kovových částí nábytku a zařizovacích předmětů
- skleněných ploch
- do myček a praček
Místnosti a vybavení:
- sociální zařízení včetně umývárenské oblasti vybavené WC mísou, umyvadlem, sprchovým koutem, zrcadlem, bateriemi
- pokoj s kobercem, dřevěným nábytkem a nábytkem s plastovou dýhou
- chodba, schodiště s PVC nebo dlažbou
- pračka a sušička prádla – různé druhy prádla
- skleněné plochy
- zásuvky a vypínače
- kuchyňka s linkou vybavená varnou deskou, mikrovlnou troubou, digestoří, dřezem, lednicí a myčkou
- materiály: dlažba a protiskluzná dlažba, kámen – žula, mramor, linoleum nebo PVC, kůže a koženka, keramické obklady, plovoucí podlaha, dřevěná podlaha, marmoleum, svinutá dlažba
Technické a materiálové vybavení:
- vysavače - minimálně 3 typy - sáčkový, vodní a cyklonový
- mikrovláknové utěrky do všech oblastí a všech typů (např.: na sklo, univerzální, na nerez, na suché stírání, atd.), celulózové utěrky, houby s padem, štětka na WC s nástavcem, ometák prachu a pavučin, držáky mopů včetně tyčí, mop třásňový, plochý s úchyty, mikrovláknové mopy všech typů, kartáček, celulózová houba, vědro o obsahu 5 l a 10 l, rozprašovače podle barevného kódování v potřebném množství a odměrné a dávkovací pomůcky, igelitové podložky/pytle, stěrka atd.
- žehlička, žehlicí prkno, parní stanice, popř. žehlicí lis – různé druhy prádla a košile, saka, kalhoty, oděvy se zipem a různé druhy textilií (bavlna, len, hedvábí, silon, manšestr, vlna)
Vybavení uchazeče:
Pracovní oděv a obuv, osobní ochranné pracovní prostředky odpovídající prováděným pracím.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda) umožňujícím jejich užívání po dobu platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 15 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 3 až 4 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut). Zkouška může být rozložena do více dnů.
Doba trvání písemného testu jednoho uchazeče je 60 minut.
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro ostatní služby, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Domestica, s. r. o.
Irena Bartoňová Pálková IP managering
Hospodyňky, s. r. o.
IVPD, s. r. o