Hodnoticí standard

Autorizující orgán: Ministerstvo kultury
Skupina oborů: Publicistika, knihovnictví a informatika
Povolání: Samostatný knihovník
Platnost standardu: Od 20.5.2025 do neomezeně
Kvalifikační úroveň: 6

Hodnoticí standard


Kritéria a způsoby hodnoceni

Název odborné způsobilosti Úroveň

Organizace revize knihovního fondu

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat způsob revize knihovních fondů knihoven evidovaných u Ministerstva kultury ČR na základě právních předpisů vztahujících se k této činnosti Ústní ověření
b Charakterizovat druhy a způsoby revizí knihovních fondů Ústní ověření
c Zpracovat protokol o provedení revize podle platných právních předpisů Praktické předvedení
d Zpracovat návrh postupu vyřazování knihovních jednotek podle platných právních předpisů Praktické předvedení
e Charakterizovat cíle a popsat nejčastější metody aktualizace knihovního fondu Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Orientace na knižním trhu a v produkci ostatních informačních zdrojů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat on-line zdroje pro hodnocení atraktivity dokumentů u čtenářů, a to včetně sociálních sítí a internetových portálů Ústní ověření
b Vyhledat 3 knihy vydané v roce předcházejícím roku zkoušky a oceněné některou z českých knižních cen Praktické předvedení
c Popsat aktuální situaci v oblasti vydávání e-knih a jejich nabídky v knihovnách ČR Ústní ověření
d Popsat aktuální situaci v oblasti vydávání zvukových knih a jejich nabídky v knihovnách v ČR Ústní ověření
e Popsat aktuální situaci v oblasti nabídky a produkce domácích, případně i zahraničních licencovaných elektronických informačních zdrojů a možnosti jejich nákupu do knihoven v ČR Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Orientace v procesech akvizice, evidence, katalogizace a adjustace v knihovnách

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat knihovní procesy související s evidencí knihy v knihovně (objednávka, akvizice, adjustace, katalogizace, evidence jednotky, odpis) Ústní ověření
b Vysvětlit vztah mezi popisem jednotky monografie, pokračujícího zdroje a nastavením výpůjčních a revizních procesů knihovny Ústní ověření
c Charakterizovat metodiky stavění volně přístupného fondu v knihovně Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
4

Příprava a zajištění vzdělávacích aktivit pro pracovníky knihoven

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vybrat vhodné skupiny účastníků pro zadanou vzdělávací aktivitu Praktické předvedení a ústní ověření
b Určit vhodnou formu a metodu vzdělávací aktivity Praktické předvedení a ústní ověření
c Popsat na zadané odborné knihovnické téma rámcový scénář cyklické vzdělávací aktivity a harmonogram jejího organizačního zajištění Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Příprava projektů a žádostí o dotace do relevantních programů podpory veřejných knihovnických a informačních služeb

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Orientovat se v nabídce relevantních programů na podporu činnosti knihoven a podrobně charakterizovat jejich podmínky Ústní ověření
b Vyhledat chyby v žádosti o získání dotace z programu na podporu knihoven Praktické předvedení
c Uvést priority aktuální národní koncepce rozvoje knihovnictví v ČR a příklady tří projektů, které mohou knihovny zpracovat v souladu s touto koncepcí Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Samostatné zajišťování chodu knihovny s univerzálním nebo specializovaným fondem

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Vyjmenovat platné knihovnické a další související předpisy, které se vztahují k řízení knihovny Ústní ověření
b Orientovat se v současných dotačních titulech v ČR vhodných pro knihovny Ústní ověření
c Popsat základy personální práce v knihovně Ústní ověření
d Popsat základní funkce automatizovaného knihovního systému (software) Ústní ověření
e Popsat základní metody a nástroje propagace a prezentace knihovny uživatelům, médiím a široké veřejnosti se zvláštním zřetelem na decizní sféru Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat legislativní rámec a standardy pro výkon regionálních funkcí knihoven v ČR Ústní ověření
b Charakterizovat základní pojmy z oblasti regionálních funkcí knihoven Ústní ověření
c Popsat konkrétní model smluvního a finančního zajištění výkonu regionálních funkcí Ústní ověření
d Popsat tvorbu výměnných souborů a jejich cirkulaci a distribuci Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Zpracování koncepcí, plánů a programů v oblasti knihovnictví a informačních služeb a systémů

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Orientovat se v celostátních a v regionálních koncepčních dokumentech věnovaných rozvoji a dalšímu směřování knihovnictví Ústní ověření
b Zpracovat podle zadání osnovu nebo bodový realizační plán z oblasti knihovnických a informačních služeb, představit ho a v rozpravě obhájit Praktické předvedení a ústní ověření
c Vysvětlit pojem prosazování zájmů knihoven ve smyslu anglického ekvivalentu library advocacy, prezentovat příklady dobré praxe v současném českém, případně světovém knihovnictví Ústní ověření
d Popsat možné zdroje statistických dat o činnosti a působení knihovny, práci se statistikami a jejich využití v plánování a v koncepční práci Ústní ověření
e Popsat nejčastější metody zjišťování uživatelských potřeb a hodnocení činnosti knihovny, jejich využití v plánování a v koncepční práci Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Zpracování statistických ukazatelů výkonů knihoven včetně kontroly, analýzy a komparace dat

Kritéria hodnocení Způsob ověření
a Popsat smysl vedení statistiky v knihovnách a práci s ní se zvláštním zřetelem k pokynům pro vyplňování Deníku knihovny na rok 20XX a statistického Ročního výkazu o knihovně za rok 20XX Kult (MK) 12-01 Ústní ověření
b Popsat využití statistiky při hodnocení standardů veřejných knihovnických a informačních služeb a měření výkonu a kvality činnosti v knihovnách Ústní ověření
c Orientovat se v nabídce nástrojů pro realizaci průzkumů služeb knihoven a v možnostech jejich využití pro zlepšení kvality, dostupnosti a obsahu služeb knihoven Ústní ověření
Je třeba splnit všechna kritéria.
6

Pokyny k realizaci zkoušky

1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce

Uchazečem o zkoušku může být každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti.

Zdravotní způsobilost není vyžadována.

Autorizovaná osoba zároveň s odesláním pozvánky ke zkoušce písemnou formou sdělí, kde a jakým způsobem se uchazeč může informovat o svých povinnostech a průběhu zkoušky a které doklady/dokumenty musí uchazeč předložit bezprostředně před započetím zkoušky.

2. Průběh zkoušky

Před zahájením zkoušky uchazeč předloží zkoušejícímu průkaz totožnosti a případně další dokumenty opravňující k připuštění ke zkoušce uvedené v části 1. Vstupní předpoklady pro účast na zkoušce.

Bezprostředně před zahájením zkoušky autorizovaná osoba seznámí uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s jeho právy a povinnostmi v rámci zkoušky podle zákona č. 179/2006 Sb., a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO), o čemž autorizovaná osoba vyhotoví a uchazeč podepíše písemný záznam.

Zkoušející uzná, a tedy nemusí ověřovat, ty odborné způsobilosti, které byly již dříve u uchazeče ověřeny v rámci zkoušky z jiné profesní kvalifikace (nutno doložit osvědčením o získání profesní kvalifikace), a které jsou shodné svým rozsahem i obsahem. Rozsah a obsah odborné způsobilosti určují její jednotlivá kritéria a pokyny k provedení zkoušky popsané v hodnoticím standardu. Zkoušející tyto odborné způsobilosti neuzná jako již ověřené, pokud by tím nebylo zajištěno řádné ověření ostatních požadavků stanovených tímto hodnotícím standardem (například při nutnosti dodržení technologických postupů a časové souslednosti různých činností).

Zkouška se koná v českém jazyce.

Zkouška je veřejná. Praktická část zkoušky a praktická zkouška není veřejná v případech, kdy to je nutné z hygienických důvodů nebo z důvodu ochrany zdraví a bezpečnosti práce.

Kritéria jsou ověřována praktickým předvedením, ústním ověřením a kombinací praktického předvedení a ústního ověření. Pro praktické předvedení je nutné, aby měl uchazeč k dispozici počítač zapojený v síti internet a dostupný textový editor. Dovednost práce s počítačem a orientace v síti internetu je jednou z prověřovaných obecných odborných způsobilostí.

 

Během zkoušky je prověřována i znalost odborné terminologie. Terminologie používaná při zadávání úkolů i jejich hodnocení musí být v souladu s aktuální terminologií tak, jak ji uvádí Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) vytvářená Národní knihovnou ČR. V oblasti knihovnických a informačních služeb a provozu je nutné, aby konkrétní zadání i hodnocení respektovalo aktuální znění platných legislativních norem, zejména:

  • zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,

  • zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník,

  • zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon),

  • zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů,

  • zákon č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) včetně věcně příslušných vyhlášek v platném znění,

  • zákon č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích, ve znění pozdějších předpisů,

  • zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších předpisů.

 

V oblasti katalogizace je nutné, aby konkrétní zadání i hodnocení respektovalo aktuální katalogizační standardy, které určuje Národní knihovna ČR. Jedná se o pravidla RDA (Resource Description and Access – česky Popis a zpřístupnění zdrojů, dále jen RDA), včetně platných národních interpretací a formát MARC21 (Machine Readable Cataloging, česky „Strojově čitelná katalogizace“, dále jen MARC21). Informace o standardech a interpretacích jsou k dispozici na webových stránkách Národní knihovny ČR v sekci Katalogizační politika.

 

Autorizovaná osoba je povinna 4 týdny před termínem zkoušky na svých webových stránkách zveřejnit aktuální citace manuálů a v den zkoušky sdělí uchazeči informace o pravidlech práce s manuály při zkoušce. Během zkoušky má uchazeč tyto manuály (aktuální verzi) k dispozici. Uchazeč nemá právo přinést si ke zkoušce tyto manuály vlastní.

 

Veškeré podklady využitelné pro ověření konkrétní odborné způsobilosti (dokumenty, kopie titulních listů a článků, bibliografické záznamy apod.) má zkoušený k dispozici během přípravy na zkoušku. Sestavy těchto podkladů ke každé odborné způsobilosti jsou zároveň součástí níže uvedených pokynů pro autorizovanou osobu. Jednotlivé dokumenty je možné využít opakovaně v různých okruzích otázek. Uchazeč není předem informován o tom, které konkrétní dokumenty budou vybrány.

 

Všechna kritéria, která jsou ověřována formou praktického předvedení, simulují reálnou činnost v práci knihovníka.

1. Organizace revize knihovních fondů

U odborné způsobilosti uchazeč prokazuje orientaci v relevantní legislativě. Obecný popis může být vztažen k určitému typu knihovny se stanoveným počtem knihovních jednotek, který zkušební komise uchazeči zadá.

2. Orientace na knižním trhu a v produkci ostatních informačních zdrojů

Pro ověření odborné způsobilosti Orientace na knižním trhu a v produkci ostatních informačních zdrojů, kritérium písmeno b) připraví autorizovaná osoba seznam 30 dokumentů z české produkce vydaných v roce předcházejícím roku zkoušky, které obdržely některou z českých knižních cen. Dokument bude pro uchazeče identifikován nejméně 2 z těchto údajů: autor, název, ISBN (International Standard Book Number, mezinárodní číslo knihy), popř. ISMN (International Standard Music Number, mezinárodní číslo hudebniny), nakladatel, rok vydání. 

3. Orientace v procesech akvizice, evidence, katalogizace a adjustace v knihovnách

Bez speciálních pokynů.

 

4. Příprava a zajištění vzdělávacích aktivit pro pracovníky knihoven

Pro ověření odborné způsobilosti připraví autorizovaná osoba pro splnění kritéria a) až c) seznam 10 charakteristik vzdělávacích aktivit z oboru knihovnictví, které zveřejní nejpozději 21 dnů před stanovenou zkouškou na svých webových stránkách. Z uvedených charakteristik bude uchazeči pro ověření kritéria a) až c) vybrána jedna charakteristika. Uchazeč určí skupinu/skupiny vhodných účastníků (skupinu či skupiny typových pozic), uvede její vhodnou formu a metody i možný rámcový scénář realizace. Pro splnění kritérií poskytne autorizovaná osoba uchazeči čas na přípravu v rozsahu 15-20 minut.

 

5. Příprava projektů a žádostí o dotace do národních programů podpory veřejných knihovnických a informačních služeb

Pro ověření odborné způsobilosti v ověření kritéria a) připraví uchazeč výčet aktuálních, tj. v daném roce platných národních programů na podporu činnosti veřejných knihoven, a podrobně popíše podmínky jednoho z nich (podle vlastního výběru). Pro ověření kritéria b) připraví autorizovaná osoba 20 projektů, které obsahují chyby, a texty výzev, na které projekty reagovaly. V každém projektu bude 8 formálních a 8 věcných chyb. Formální chyby je nutné prokázat na základě rozporu s výzvou, věcné chyby musí být ověřitelné podle informací v síti internetu. Pro ověření bude uchazeči předložen jeden projekt a k němu příslušná výzva.

 

6. Samostatné zajišťování chodu knihovny s univerzálním nebo specializovaným fondem

Pro ověření kritéria c) zadá zkušební komise uchazeči konkrétní pracovní pozici v knihovně a uchazeč popíše obecně základy personální práce v rámci této pozice.

 

7. Zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven

Při ověření odborné způsobilosti prokáže uchazeč v kritériu a) orientaci v relevantní legislativě a orientaci v aktuálně platných koncepčních materiálech. Dále popíše standardy pro výkon regionálních funkcí. Pro ověření kritéria b) autorizovaná osoba připraví 15 základních pojmů z oblasti regionálních funkcí, z nichž zkušební komise vybere 5. Při ověření kritéria c) popíše uchazeč konkrétní model smluvního a finančního zajištění výkonu regionálních funkcí včetně tvorby, cirkulace a distribuce výměnných souborů v kraji ČR, který si sám vybere.

 

8. Zpracování koncepcí, plánů a programů v oblasti knihovnictví a informačních služeb a systémů

Pro ověření odborné způsobilosti připraví autorizovaná osoba 10 témat z oblasti knihovnických a informačních služeb pro ověření kritéria písmeno b), která zveřejní na svých webových stránkách nejpozději 21 dnů před stanovenou zkouškou, z nichž 1 zadá uchazeči v den zkoušky. Pro splnění kritéria poskytne uchazeči čas na přípravu v rozsahu 15–20 minut, a to podle povahy konkrétního zadání, buď osnovy, nebo bodového realizačního plánu.

 

9. Zpracování statistických ukazatelů výkonů knihoven včetně kontroly, analýzy a komparace dat

Při ověření odborné způsobilosti prokazuje uchazeč orientaci v základních definicích Deníku knihovny na rok 20XX a Ročního výkazu o knihovně za rok 20XX Kult (MK) 12-01 v aktuálním znění, jak jsou přístupné na webových stránkách Národní knihovny ČR a/nebo NIPOS – Centra informací a statistik kultury. Autorizovaná osoba připraví pro splnění kritéria a) 100 základních definic, z nichž bude uchazeči vybráno 10. Pro ověření kritéria b) prokáže uchazeč povědomí o využívání statistiky při hodnocení činnosti knihoven (benchmarking) a pro ověření kritéria c) uchazeč prokáže schopnost orientovat se v existující nabídce volných, případně licencovaných nástrojů pro uskutečnění průzkumů v knihovnách, z nichž si jeden vybere a popíše všechny jeho možnosti.

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby je oprávněný předčasně ukončit zkoušku, pokud vyhodnotí, že v důsledku činnosti uchazeče bezprostředně došlo k ohrožení nebo bezprostředně hrozí nebezpečí ohrožení zdraví, života a majetku či životního prostředí. Zdůvodnění předčasného ukončení zkoušky uvede autorizovaná osoba do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Uchazeč může ukončit zkoušku kdykoliv v jejím průběhu, a to na vlastní žádost.

Výsledné hodnocení

Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou odbornou způsobilost a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky.

Výsledné hodnocení pro danou odbornou způsobilost musí znít:

  • „splnil“, nebo

  • „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé odborné způsobilosti.

Výsledné hodnocení zkoušky zní buď:

  • „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny odborné způsobilosti, nebo

  • „nevyhověl“, pokud uchazeč některou odbornou způsobilost nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí autorizovaná osoba vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.

Počet zkoušejících

Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou z dvou členů. Všichni členové komise musí být přítomni u zkoušky po celou dobu trvání zkoušky.

Zkoušející je povinen provádět ověřování odborných způsobilostí při zkoušce přesně podle všech ustanovení tohoto hodnoticího standardu.

Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby

Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat alespoň jednu z následujících variant požadavků:

  1. Vyšší odborné vzdělání v oboru informační služby nebo informační studia a knihovnictví se specializací na poskytování přímých knihovnických a informačních služeb a nejméně 5 let prokázané odborné praxe v oblasti metodiky nebo přímých knihovnických a informačních služeb.

  2. Vysokoškolské vzdělání v oboru informační služby nebo informační studia a knihovnictví se specializací na poskytování přímých knihovnických a informačních služeb a nejméně 5 let prokázané odborné praxe v oblasti metodiky nebo přímých knihovnických a informačních služeb.

  3. Vysokoškolské vzdělání a rekvalifikační knihovnický kurz akreditovaný MŠMT ČR a nejméně 5 let prokázané odborné praxe v oblasti metodiky nebo přímých knihovnických a informačních služeb.

  4. Vysokoškolské vzdělání v oboru informační služby nebo informační studia a knihovnictví se specializací na poskytování přímých knihovnických a informačních služeb a nejméně 5 let odborné praxe jako učitel vyšší odborné školy v oboru informační služby nebo informační studia a knihovnictví se specializací na metodiku nebo poskytování přímých knihovnických a informačních služeb.

  5. Vědecká hodnost v oboru informační studia a knihovnictví a nejméně 5 let prokázané odborné praxe v oboru informační služby, informační studia a knihovnictví se specializací na metodiku nebo na poskytování přímých knihovnických a informačních služeb.

Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost a praxi v povolání autorizujícímu orgánu, a to předložením dokladu nebo dokladů o získání odborné způsobilosti a praxe v povolání v souladu s hodnoticím standardem této profesní kvalifikace, nebo takovým postupem, který je v souladu s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu této profesní kvalifikace autorizujícím orgánem stanoven.

Žádost o udělení autorizace naleznete na internetových stránkách autorizujícího orgánu:

Ministerstvo kultury ČR, www.mkcr.cz

Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky

  • Místnost pro písemnou a praktickou část zkoušky.

  • PC s běžným textovým editorem a tabulkovým editorem a neomezeným přístupem k internetu, monitorem min. 17", klávesnicí a myší.

  • Seznam 30 dokumentů z české produkce vydaných v roce předcházejícím roku zkoušky, které obdržely některou z českých knižních cen.

  • 10 charakteristik vzdělávacích aktivit z oboru knihovnictví.

  • 20 projektů, které obsahují chyby, a texty výzev, na které projekty reagovaly.

  • Seznam 15 základních pojmů z oblasti regionálních funkcí .

  • 10 témat/zadání z oblasti knihovnických a informačních služeb.

  • 100 základních definic statistických pojmů.

  • Psací potřeby, papír na psaní.

  • Pro každou zkoušku musí být k dispozici seznam dokumentů, které jsou pro ověřování potřebné a seznam dokumentů, které byly vybrány pro zkoušku.

K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Zajištění vhodných prostor pro provádění zkoušky prokazuje žadatel odpovídajícím dokladem (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, dohoda).

Doba přípravy na zkoušku

Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 20 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm, s organizací zkoušky, s požadavky BOZP a PO a s právy a povinnostmi uchazeče v rámci zkoušky podle zákona č. 179/2006 Sb.

Doba pro vykonání zkoušky

Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přípravu a přestávky) je 4 až 5 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).

Na tvorbě standardu se podíleli

Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravil Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Národní radou pro kvalifikace, Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR, Ministerstvem kultury a odborníky z praxe z těchto subjektů:

  • Národní knihovna ČR

  • Asociace knihoven vysokých škol ČR

  • Sdružení knihoven ČR

  • Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR

  • Jihočeská vědecká knihovna České Budějovice

  • Katedra informačních studií a knihovnictví, Masarykova univerzita

  • Knihovna Jiřího Mahena Brno

  • Knihovna Kroměřížska

  • Knihovna Západočeské univerzity v Plzni

  • Krajská knihovna Pardubice

  • Městská knihovna Kutná Hora

  • Městská knihovna v Praze

  • Moravská zemská knihovna Brno

  • Studijní a vědecká knihovna Hradec Králové

Hodnoticí standard profesní kvalifikace schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.