Hodnoticí standard
Autorizující orgán: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | |
---|---|---|
Skupina oborů: | Pedagogika, učitelství a sociální péče | |
Platnost standardu: | Od 21.10.2022 do neomezeně | |
Kvalifikační úroveň: | 7 |
Hodnoticí standard
- Kritéria a způsoby hodnocení
- Pokyny k realizaci zkoušky
- Výsledné hodnocení
- Počet zkoušejících
- Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby
- Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
- Doba přípravy na zkoušku
- Doba pro vykonávání zkoušky
- Na tvorbě standardu se podíleli
Kritéria a způsoby hodnoceni
Název odborné způsobilosti | Úroveň | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracování a realizace ICT plánu školy v souladu se vzdělávacím programem školy
|
7 | |||||||||||||||
Využívání ICT ve výuce školy v souladu s jejím vzdělávacím programem
|
7 | |||||||||||||||
Koordinace nákupů ICT a aktualizace software
|
7 | |||||||||||||||
Koordinace provozu informačních a vzdělávacích systémů školy
|
7 | |||||||||||||||
Zapojení školy do dotačních programů využívajících ICT
|
7 | |||||||||||||||
Poskytování konzultací pracovníkům školy a metodické vedení učitelů v oblasti práce s ICT a zavádění ICT do výuky
|
7 | |||||||||||||||
Sestavení plánu vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT
|
6 | |||||||||||||||
Organizace interních školení pro učitele v oblasti ICT
|
7 |
Pokyny k realizaci zkoušky
Autorizovaná osoba informuje, které doklady musí uchazeč předložit, aby zkouška proběhla v souladu s platnými právními předpisy.
Před zahájením vlastního ověřování musí být uchazeč seznámen s pracovištěm a s požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO). Zdravotní způsobilost není vyžadována.
Požadavky na uchazeče (uchazeč doloží kopie příslušných dokladů osvědčujících splnění stanovených požadavků):
- absolvent magisterského studijního programu učitelského oboru nebo absolvent magisterského studijního programu neučitelského zaměření doplněného o studium pedagogiky dle § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb.,
- minimálně 2 roky pedagogické praxe ve škole nebo školském zařízení,
- absolvent kurzu dle § 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb. ve znění platných předpisů.
I. Autorizovaná osoba je povinna zveřejnit na svých stránkách informace o dostupných technologiích (přesné parametry hardwarového a softwarového vybavení zkušební místnosti), na kterých bude zkouška probíhat.
II. Písemné ověření
Autorizovaná osoba vypracuje soubor testových úloh (banku testových otázek) v rozsahu minimálně dvojnásobku počtu otázek v testu zaměřených na ověření znalostní složky vybraných způsobilostí popsaných hodnoticím kritériem (viz níže bod a), b)).
Testové otázky budou uzavřené, sestavené maximálně z 5 odpovědí, kdy je správná pouze jedna odpověď. Všechny otázky jsou hodnoceny vždy 1 bodem. Pro úspěšné hodnocení testu je třeba dosáhnout alespoň 75% úspěšnosti.
a) U kritéria Ovládat terminologii týkající se funkcí a parametry HW a SW prostředků se zaměřením na využití ve školství uchazeč prokáže znalosti písemným testem v rozsahu 20 otázek - 30 minut.
b) U kritéria Orientovat se ve školské legislativě a legislativě týkající se autorských práv a ochrany dat uchazeč prokáže znalosti písemným testem v rozsahu 10 otázek - 20 minut.
III. Praktické předvedení a ústní ověření
a) U kritérií Zpracovat ICT plán školy, Navrhnout realizaci financování ICT plánu, Navrhnout využití moderních ICT prostředků v jednotlivých vzdělávacích předmětech, V souladu s ICT plánem navrhnout vhodný HW a SW pro školu autorizovaná osoba připraví konkrétní zadání (modelová situace), ze kterého uchazeč bude vycházet při své přípravě. Uchazeč se připraví přímo u zkoušky. Modelové situace - budou připravené minimálně 3 varianty pro různé typy škol (ZŠ, SŠ, VOŠ). Uchazeč si jednu z variant vylosuje.
Struktura modelové situace:
1. Typ školy, organizační struktura školy
2. Vyučované vzdělávacími programy, v návaznosti na ně počty tříd a žáků/studentů
3. Současný stav ICT
4. Současný stav pedagogického sboru - aprobace, ICT vzdělání
5. Současné zdroje financování
6. Pro kritérium Navrhnout využití moderních ICT prostředků v jednotlivých vzdělávacích předmětech stanovit konkrétní předmět a popsat stávající stav.
Minimální náležitosti ICT plánu:
1. Údaje o škole
2. Popis aktuálního stavu (infrastruktura, výukové a informační elektronické zdroje, připojení k internetu, kompetence pedagogických pracovníků v oblasti ICT, kompetence administrativních a řídících pracovníků v oblasti ICT, organizační a bezpečnostní politika)
3. Popis cílového stavu - zvolená strategie v oblastech z bodu 2. Popis jednotlivých procesů vedoucích k naplnění cílového stavu. Soulad se strategickými dokumenty školy
4. Zdroje financování
5. Každoroční evaluace ICT plánu
Rozsah ICT plánu - hodnotí se komplexnost a návaznost jednotlivých položek a efektivní využití zdrojů financování. Nepředpokládá se konkrétní konfigurace jednotlivých ICT prostředků.
b) U kritérií Provést monitoring a analýzu dostupných dotačních programů, Vybrat vhodný dotační program a navrhnout způsob zapojení školy do zvoleného dotačního programu, Navrhnout potřebné ICT prostředky do určitého dotačního programu, do kterého se chce škola zapojit, autorizovaná osoba připraví konkrétní zadání (modelová situace), ze kterého uchazeč bude vycházet při své přípravě. Modelové situace - budou připravené minimálně 3 varianty pro různé typy škol (ZŠ, SŠ, VOŠ). Uchazeč si jednu z variant vylosuje.
Struktura modelové situace:
1. Typ školy, organizační struktura školy
2. Vyučované vzdělávacími programy, v návaznosti na ně počty tříd a žáků/studentů
3. Současný stav ICT
4. Současný stav pedagogického sboru - aprobace, ICT vzdělání
5. Současné zdroje financování
c) U kritérií Analyzovat potřeby učitelů v oblasti dalšího vzdělávání v ICT v návaznosti na vzdělávací program školy a s ohledem na kariérní řád na základě zadané modelové situace, Analyzovat dostupné vzdělávací programy a akce pro pedagogy školy v oblasti ICT, Sestavit plán vzdělávání pedagogů v oblasti ICT autorizovaná osoba připraví konkrétní zadání (modelová situace), ze kterého uchazeč bude vycházet při své přípravě. Dle zadané modelové situace zhodnotí současný stav ve škole. Z předložené nabídky kurzů zvolí vhodné vzdělávací akce a navrhne plán vzdělávání pedagogů.
Modelové situace - budou připravené minimálně 3 varianty pro různé typy škol (ZŠ, SŠ, VOŠ). Uchazeč si jednu z variant vylosuje.
Struktura modelové situace:
1. Typ školy, organizační struktura školy
2. Vyučované vzdělávacími programy, v návaznosti na ně počty tříd a žáků/studentů
3. Současný stav ICT
4. Současný stav pedagogického sboru - aprobace, ICT vzdělání
5. Současné zdroje financování
d) U kritérií V návaznosti na vytvořený plán vzdělávání pedagogů v oblasti ICT navrhnout možná interní školení pro učitele, Rozpracovat obsah kurzu do hodinového scénáře včetně volby didaktických pomůcek, metod výuky a volby evaluačních nástrojů pro ověření úrovně dosažených kompetencí v návaznosti na ověřování kritérií v bodě c) navrhne možná interní školení. Z nich pak jedno vybere a rozpracuje osnovu školení a metodiku vzdělávání. Uchazeč vychází ze stavu popsaného v modelové situaci, kterou si vylosoval.
IV. Praktické předvedení
U kritérií Vybrat vhodné ICT prostředky k výuce vybraného vyučovacího předmětu a zdůvodnit jejich výběr, Popsat možnosti využití běžně užívaných ICT prostředků a prezentační techniky učitelům školy v učebnách vybavených příslušnou technikou, Prezentovat použití prostředků vedoucích k motivování pedagogů, aby využívali moderní ICT prostředky ve výuce předvést dovednosti na vybrané modelové hodině (předmět zvolí uchazeč). Uchazeč si předem (doma, ve škole) v souladu s HW a SW vybavením autorizované osoby metodicky připraví hodinu se zařazením ICT prostředků a demonstruje dle této metodiky. Důraz je kladený na práci s ICT - zapojení ICT prostředků v konkrétní hodině, úroveň zapojení žáků/studentů v hodině, úroveň motivace pedagogů.
V. Ústní ověření
U kritérií Vyjmenovat způsoby zabezpečení relevantních dat před zneužitím a zničením a Provést monitoring a analýzu dostupných informačních a vzdělávacích systémů na trhu pro školství navrhne adekvátní zabezpečení dat učitelů a žáků/studentů, zvolí vhodný systém zabezpečení a zálohování dat, z nabídky na trhu zvolí vhodný informační a vzdělávací systém pro školu dle zadaných požadavků, svůj výběr odůvodní a navrhne způsob implementace.
Veškeré podklady a přípravy budou autorizovanou osobou archivovány.
Výsledné hodnocení
Zkoušející hodnotí uchazeče zvlášť pro každou kompetenci a výsledek zapisuje do záznamu o průběhu a výsledku zkoušky. Výsledné hodnocení pro danou kompetenci musí znít „splnil“ nebo „nesplnil“ v závislosti na stanovení závaznosti, resp. nezávaznosti jednotlivých kritérií u každé kompetence. Výsledné hodnocení zkoušky zní buď „vyhověl“, pokud uchazeč splnil všechny kompetence, nebo „nevyhověl“, pokud uchazeč některou kompetenci nesplnil. Při hodnocení „nevyhověl“ uvádí zkoušející vždy zdůvodnění, které uchazeč svým podpisem bere na vědomí.
Počet zkoušejících
Zkouška probíhá před zkušební komisí složenou ze 3 členů, kteří jsou autorizovanými fyzickými osobami s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci nebo autorizovanými zástupci autorizované podnikající fyzické nebo právnické osoby s autorizací pro příslušnou profesní kvalifikaci.
Požadavky na odbornou způsobilost autorizované osoby, resp. autorizovaného zástupce autorizované osoby
Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby musí splňovat jeden z následujících požadavků:
- Vysokoškolské magisterské vzdělání, úspěšné absolvování specializačního studia dle § 9 odst.1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, minimálně 5 let praxe ICT koordinátor na školách, odpovídající aktuálnímu obsahu příslušné profesní kvalifikace.
- Vysokoškolské magisterské vzdělání, profesní kvalifikaci 75-011-T Koordinátor/koordinátorka v oblasti informačních a komunikačních technologií, minimálně 5 let praxe ICT koordinátor na školách, odpovídající aktuálnímu obsahu příslušné profesní kvalifikace.
- Vysokoškolské magisterské vzdělání, minimálně 5 let praxe v oblasti výuky ICT, odpovídající aktuálnímu obsahu příslušné profesní kvalifikace.
Další požadavky:
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, která nemá odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nebo nemá odbornou kvalifikaci podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, nebo praxi v oblasti vzdělávání dospělých (včetně praxe z oblasti zkoušení), nebo nemá osvědčení o profesní kvalifikaci 75-001-T Lektor/lektorka dalšího vzdělávání, musí být absolventem přípravy zaměřené zejména na praktickou aplikaci části první, hlavy III a IV zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání) ve znění pozdějších předpisů, a přípravy zaměřené na vzdělávání a hodnocení dospělých s důrazem na psychologické aspekty zkoušení dospělých v rozsahu minimálně 12 hodin.
- Autorizovaná osoba, resp. autorizovaný zástupce autorizované osoby, musí být schopna organizačně zajistit zkušební proces včetně vyhodnocení na PC a vydání jednotného osvědčení (stačí doložit čestným prohlášením).
Žadatel o udělení autorizace prokazuje splnění požadavků na odbornou způsobilost předložením dokladu nebo souboru dokladů o získání odborné způsobilosti autorizujícímu orgánu nebo jiným postupem stanoveným autorizujícím orgánem.
Žádost o autorizaci naleznete na stránkách autorizujícího orgánu: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, www.msmt.cz
Nezbytné materiální a technické předpoklady pro provedení zkoušky
Zkušební místnost pro písemnou a praktickou část zkoušky.
Zkušební místnost pro praktickou část zkoušky bude vybavena následujícími pomůckami a ICT prostředky:
- tabule,
- interaktivní dataprojektor s plátnem nebo dataprojektor s interaktivní tabulí (případně dotykovou obrazovkou),
- multimediální notebook nebo PC,
- připojení k internetu,
- tiskárna,
- psací potřeby,
- papír.
K žádosti o udělení autorizace žadatel přiloží seznam svého materiálně-technického vybavení dokládající soulad s požadavky uvedenými v hodnoticím standardu pro účely zkoušky. Pokud žadatel bude při zkouškách využívat materiálně-technické vybavení jiného subjektu, přiloží k žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace smlouvu (popřípadě smlouvy) umožňující jeho užívání nejméně po dobu 5 let ode dne podání žádosti o udělení nebo prodloužení platnosti autorizace.
Doba přípravy na zkoušku
Uchazeč má nárok na celkovou dobu přípravy na zkoušku v trvání 20 minut. Do doby přípravy na zkoušku se nezapočítává doba na seznámení uchazeče s pracovištěm a s požadavky BOZP a PO.
Doba pro vykonání zkoušky
Celková doba trvání vlastní zkoušky jednoho uchazeče (bez času na přestávky a na přípravu) je 6 až 7 hodin (hodinou se rozumí 60 minut).
Na tvorbě standardu se podíleli
Hodnoticí standard profesní kvalifikace připravila SR pro veřejné služby a správu, ustavená a licencovaná pro tuto činnost HK ČR a SP ČR.
Na tvorbě se dále podílely subjekty zastoupené v pracovní skupině:
Vyšší odborná škola ekonomická, sociální a zdravotnická, Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola, Most, příspěvková organizace
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D.